ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند ....

  • ۰
  • ۰

Mostafa Zarei, [19.03.15 22:45]

من از بحثهای دوستان اینون فهمیدم که ائمه برای تشکیل حکومت بدون رشد فکری مردم و فقط با توسل به زور کاری نکردن، علتش هم احتمالا اینه که تا مردم همراه نباشن،تنهایی نمیتونن با زور حکومتو بگیرن.ولی بالاخره برای گرفتن حکومت از طاغوت باید شمشیر زد.غیر اینه؟

بعد سوال دیگه اینکه جمهوری اسلامی این وسط چی میگه؟


S.A Ha.g, [19.03.15 23:11]

سلام...

برخلاف تصور برخی دوستان تقریبا از ابتدا در بحث بودم ....و پیامها را می دیدم.....دچولی گفتم وارد نشم تا ببینم ته ته حرف رفقای عزیز چیه....و البته کاملا فهمیدم....


S.A Ha.g, [19.03.15 23:12]

رفقای عزیز و از جمله حاج مهدی عزیز متاسفانه چند موضوع رو یا اصلا توجه ندارند یا کم توجه دارن که تذکر بجای برخی دوستان تا حدودی اونها رو متوجه کرد....

S.A Ha.g, [19.03.15 23:16]

اول اینکه بحث دیشب ما که نقطه شروع ماجرا بود در خصوص نظام سیاسی و حاکمیت در اسلام....و نه فقط دوران غیبت!!!!!.....بود....منتها عزیزان دایم در خصوص زمان غیبت صحبت می کردند و در حالیکه میدانند ما در این رابطه با آنها اصلا اختلافی نداشته و نداریم، دایما در این حوزه مطلب زدند و گاهی هم .....علیرغم اینکه قرار بود بقول حاج مهدی تیکه پرانی نداشته باشیم!!.....نوازش هایی هم فرمودند.....

همینجا هم از آقا مصطفی زارعی بابت عنایتشون به بنده و مفتخر نمودن حقیر به مرتبه هوچی باز تشکر می کنم!!!


Mostafa Zarei, [19.03.15 23:19]

خواهش میکنم دکتر!😊

قصد بی احترامی نداشتم....


Mostafa Zarei, [19.03.15 23:20]

راستی چطوری میشه تو تلگرام invisible شد؟!


S.A Ha.g, [19.03.15 23:20]

دوم اینکه حاج مهدی و تا حدودی علی آقای صانعی در رابطه یک مفهوم دچار اشتباه شده اند....و آن موضوع مشروعیت است....به سوالات زیر توجه فرمایید:

آیا امامت و سرپرستی جامعه در اسلام یک مقام انتصابی است یا انتخابی؟....جواب کاملا انتصابی است و خدا فرد را به این مقام نصب میکند....و این یعنی مشروعیت.....در زمان غیبت البته این موضوع فرق می کند....که خواهم گفت.....


S.A Ha.g, [19.03.15 23:29]

آیا اگر فردی از طرف خدا به امامت منصوب شد....مثل مولا امیرالمومنین....آیا لزوما حاکم (به واژه حاکم لطفا توجه فرمایید) بر جامعه اسلامی خواهد شد؟....جواب: خیر، .....


آیا این عدم حاکم شدن در نصب الهی و امام بودن آن فرد تغییری و خدشه ای وارد می کند؟....جواب: بهیچ وجه....چون ملاک حاکم شدن بر جامعه پذیرش مردم است ولی ملاک رسیدن به مقام امامت و ولایت یا همان سرپرستی جامعه اسلامی، نه رای و همراهی مردم، بلکه صلاحیتهای تعیین شده از سوی خدا و در یک کلام 《مشروعیت الهی》 است....یعنی خدا به رای مردم ور نصب امام کتری ندارد....به صلاحیتها و معیارهای خودش کار دارد....نتیجه: پس اگر یک امام....مثل مولا علی ....سالیان سال خانه نشین شد و مردم به سراغش نیامدند به معنای این نیست که در امامتش خدشه وارد شده....بلکه صرفا حاکم نبوده است....و بالعکس اگر فردی بجای امام منتصب از طرف خدا حاکم شد، حتی اگر رای مردم را هم داشت، بهیچ عنوان برای امامت مسلمین صلاحیت و مشروعیت از منظر الهی و اسلام ندارد....


S.A Ha.g, [19.03.15 23:34]

سوال: ارکان تشکیل و تحقق حکومت اسلامی چیست؟....جواب: اول مشروعیت الهی...با اوصافی که گفته شد که همان دارا بودن نصب الهی برای فرد حاکم است.....و دوم مقبولیت....که همان همراه شدن مردم است....

در زمان خلافت مولا علی ...روحی فداه....مردم به مولا که منصوب از طرف خدا بود همراه شدند....و حکومت اسلامی تحقق یافت....ولی قبلش مولا علی منصوب از طرف خدا و امام بود....ولی مردم با کس یا کسان دیگری همراه بودند....و حکومت اسلامی تحقق نیافت...


Yaser Nasirpour, [19.03.15 23:35]

قربون دهنت دکتر جان

دیگه واصح تر از این داریم اخه؟

من نمی دونم برخی چرا عذا را پشت سر می گردونند و می خورند

این موضوع در زمان غیبت هم صدق می کند برای ولی فقیه که بایستی مورد تایید امام زمان باشد

یعنی جای امام معصوم منتحب خدا، بذار ولی فقیه مورد تایید امام زمان

و جای تایید خدا هم بذار تایید امام زمان، که البته اینا هم در طول هم هستند


S.A Ha.g, [19.03.15 23:36]

حکومت خلفا بود....ولی چون خلفا منصوب الهی نبودند ....یعنی مشروعیت الهی نداشتند....حکومت آنان عین غصب بود....یعنی اصلا حکومت اسلامی نبود....ولو اینکه به ظاهر در آن احکامی از اسلام هم اجرا می شد....


S.A Ha.g, [19.03.15 23:38]

اینکه حاج مهدی عزیز می فرمایند اگر مردم همراه نشدند حکومت مشروع نیست....این یک مغالطه لفظی است....اصلا مشروعیت حکومت اسلامی به همراهی مردم نیست....به منصوب بودن حاکم از طرف خدا به مقام امامت است.....عدم همراهی مردم صرفا عامل عدم تحقق حکومت است اخوی عزیز و گرامی!!....مواظب مغالطات لفظی باشید....


S.A Ha.g, [19.03.15 23:42]

نکته دیگر هم اینکه....وقتی صحبت از پادشاهی می کنیم....یه وقت معنای اصطلاحی و روز آن را مورد توجه قرار میدهیم....که فرمایشات عزیزان و استناداتشان به فرمایشات امام و آقا کاملا درست است....ولی یه وقت دایم از منظر نظام سیاسی یا همان نحوه اداره جامعه و بعنوان یک روش صحبت می کنیم....سوای از خوبی و بدی افراد...فرمایشات عزیزان نوعی قیاس مع الفارق خواهد بود....


S.A Ha.g, [19.03.15 23:49]

در این رابطه می توان این موضوع را در قالب چند سوال خیلی واضح معلوم ساخت...

سوال: آیاپیامبر اکرم (ص) در زمان خود بر مبنای مردمسالاری عمل می نمودند؟ آیا غیر از قرآن و وحی که خودشان عرضه کننده آن بودند، قانون دیگری....مثل قانون اساسی ما....که مردم به آن رای داده باشند وجود داشت؟؟.....جواب: خیر....و این یعنی نقض بدیهی ترین و اولیهترین اصلی که در نظام مردمسالار محور است!!!.....توجه بفرمایید....ما نباید فقط ملاک تعریف نظام سیاسی اسلام را بر مبنای شرایط استثنایی زمان غیبت بنماییم....این همان نقطه انحراف و نتیجه گیری بر مبنای قیاسی است که بعض افراد میکنند....نظام حکومت و سیاست در اسلام کلیتی است مستقل از شرایط خاص زمان غیبت....که باید آن را مستقل شناخت....نه اینکه شرایط خاص زمان غیبت را به کل زمانها و اعصار حتی رد حصچضور امامان سرایت داد....این همان نقطه انحراف و قیاس باطل است.،.


S.A Ha.g, [19.03.15 23:52]

سوال: آیا پیامبر هیچ توصیه ای یا دستوری از طرف خدا به ما عرضه داشته که بیانگر مردمسالار بودن نظام سیاسی و اداره حکومت در جامعه مسلمین باشد؟؟....جواب: خیر....حتی در قصیه جنگ احد که پیامبر با مسلمین مشورت کرد، در نهایت ایشان تصمیم گرفت!...نه رای افراد مشورت شونده!!!....به این نکته ظریف توجه بفرمایید.....


S.A Ha.g, [19.03.15 23:56]

اتفاقا بد نیست که خدمت دوستان عزیزم عرض کنم ....چون در ایام شهادت بی بی دو عالم هم هستیم این نکته بسیار مناسبت هم دارد....هر چه بدبختی در عالم امروز هست همه و همه از بابت همین به اصطلاح مردمسالاری و عوامفریب است که بعد از وفات رسول اکرم اتفاق افتاد....دقیقا بر خلاف حکم خدا و وصیت رسول اکرم ....و البته از روی عمد و دقیقا بر مبنای توطیه و کودتا....آمدند و تحت نام و تظاهر به دمکراسی، فردی غیر از مولا علی علیه السلام را به کرسی خلافت نشاندند ....تازه همان هم درش اصول دمکراسی رعایت نشد و فریبکاری صورت گرفت....پ


S.A Ha.g, [19.03.15 23:58]

و بی بی دو عالم و مادر همه ما، حضرت زهرا سلام الله علیها بر حسب وظیفه خود در برابر این خدعه و اتحراف بزرگ به تنهایی و شجاعانه....بدلیل آنکه مولا علی در محذوریت قرار داشت....قیام فرمود که بر سرش آوردند آنچه که همه ما میدانیم....😪😪


S.A Ha.g, [20.03.15 00:00]

و علیرغم تلاشها و جانبازیهای آن بانوی دو عالم...آن انحراف عظیم بوقوع پیوست و خط شیطان در این عالم استمرار یافت....و موجب این همه بدبختی و سردرگمی شد،...بد نیست دوستان به معنای فرازهای دعای ندبه که فردا میخوانند توجه ویژه بفرمایند....بخصوص بخشهای اول و ابتدایی را....


ali saneei, [20.03.15 00:05]

[Forwarded from S.A Ha.g]

آیا اگر فردی از طرف خدا به امامت منصوب شد....مثل مولا امیرالمومنین....آیا لزوما حاکم (به واژه حاکم لطفا توجه فرمایید) بر جامعه اسلامی خواهد شد؟....جواب: خیر، .....


آیا این عدم حاکم شدن در نصب الهی و امام بودن آن فرد تغییری و خدشه ای وارد می کند؟....جواب: بهیچ وجه....چون ملاک حاکم شدن بر جامعه پذیرش مردم است ولی ملاک رسیدن به مقام امامت و ولایت یا همان سرپرستی جامعه اسلامی، نه رای و همراهی مردم، بلکه صلاحیتهای تعیین شده از سوی خدا و در یک کلام 《مشروعیت الهی》 است....یعنی خدا به رای مردم ور نصب امام کتری ندارد....به صلاحیتها و معیارهای خودش کار دارد....نتیجه: پس اگر یک امام....مثل مولا علی ....سالیان سال خانه نشین شد و مردم به سراغش نیامدند به معنای این نیست که در امامتش خدشه وارد شده....بلکه صرفا حاکم نبوده است....و بالعکس اگر فردی بجای امام منتصب از طرف خدا حاکم شد، حتی اگر رای مردم را هم داشت، بهیچ عنوان برای امامت مسلمین صلاحیت و مشروعیت از منظر الهی و اسلام ندارد....


S.A Ha.g, [20.03.15 00:06]

با اوصافی که عرض شد و با توجه سوالات عرض شده کاملا واضح است که نظام حاکمیت در اسلام اصلا مردسالار نیست....مردم در تحقق و تشکیل آن نقش دارند....ولی شکل و قواعد آن را خدا مشخص فرموده....مردم همراه باشند....اجرا و تحقق می یابد....نباشند تحقق نمی یابد....شکل آن عوض نمی شود...


S.A Ha.g, [20.03.15 00:08]

حالا ما اسم آن را پادشاهی اگر گذاشتیم...منظورمان پادشاهی مصطلح امروزی نیست....که در آن خودکامگی و استبداد شاخصهای اصلی است....بلکه منظور دقیقا چیزی مانند ملک سلیمان نبی ....علی نبینا و آله و علیه السلام....است....


S.A Ha.g, [20.03.15 00:10]

باز تاکید میکنم.....واژه مشروعیت برای حکومت یا نظام حاکمیت اسلام بر جامعه را نباید با واژه تحقق حکومت اسلامی یا نظام حاکمیت اسلام بر جامعه یکی دانست....اولی پایه ای برای رسیدن به دومی است و از نظر مفومی در رتبه ای اولیه تر قرار دارد....

S.A Ha.g, [20.03.15 00:10]

مفهومی


ali saneei, [20.03.15 00:13]

دکتر جان، آنطور که برداشت کردم منظورتان اینست که مشروعیت اللهی است و مقبولیت موجب حکومت می شود


S.A Ha.g, [20.03.15 00:17]

مطلبت رو درست متوجه نشدم علی جان...


S.A Ha.g, [20.03.15 00:19]

مشروعیت قطعا فقط باید امضاء خدا پایش باشد....و مقبولیت شرطی است که برای تحقق حکومت اسلامی باید رعایت شود...


ali saneei, [20.03.15 00:22]

پس اگه کسی مشروعیت داشت و مقبولیت نداشت، به زور حاکم بشه حکمش چیه؟


ali saneei, [20.03.15 00:23]

اصلا اگه کسی مشروعیت داشته باشه، به زور حاکم میشه؟


S.A Ha.g, [20.03.15 00:23]

اگر در حکومتی، حاکمان مشروعیت الهی داشتند و از طرف مردم هم مورد اقبال قرار گرفتند....آن حکومت اسلامی است....

اگر فردی مانند ایمه مشروعیت الهی داشتند ولی مورد اقبال قرار نگرفتند....نمی توانند با زور بر مردم حاکم شوند....اگر چه از منظر الهی آنان کماکان ولی و امام مردم هستند وای فقط حاکم نیستند....مثل تمامی ایمه شامل امام حسن و بعد ایشان....

اگر مورد اقبال قرار گرفتند ولی از نظر الهی مشروع نبوده و منصوب نباشند...باز حکومت غیر اسلامی است....و اصلا تبعیت از چنین حکومتی برای فرد مسلمان گناه است....


ali saneei, [20.03.15 00:24]

احسنت


ali saneei, [20.03.15 00:25]

پس اون سه پایه ای که حاج مهدی گفت هم همینه که


S.A Ha.g, [20.03.15 00:25]

و نکته اساسی اینکه....در صورت حاکم شدن هر امامی که امانتش از سوی خدا امضا شده باشد....و مورد اقبال مردم هم باشد....دیگر شیوه حکومت او مردمسالارنه نخواهد بود....این نکته خیلی مهمه...


ali saneei, [20.03.15 00:26]

همین که میگید مورد اقبال مردم یعنی چی؟


S.A Ha.g, [20.03.15 00:27]

شما بیین....وقتی امیرالمومنین در جواب مردم داره خلافت رو می پذیره....می فرماید به شیوه و با فهم خودم از فرمان خدا، حکمرانی خواهم کرد....این خیلی خیلی خیلی نکته مهمیه....


ali saneei, [20.03.15 00:27]

نه خلفا


ali saneei, [20.03.15 00:27]

به شیوه خودم نه خلفا


S.A Ha.g, [20.03.15 00:27]

و با این وصف بازهم مردم اقبال میکنند....حضرت باهاشون تا این حد اتمام حجت می کنه که حالیشون باشه...


ali saneei, [20.03.15 00:28]

مردم می پذیرند همینطور که پیامبر را پذیرفتن


S.A Ha.g, [20.03.15 00:28]

اون شیوه خلفا مال شورای شش نفره در زمان عمره....این مربوط به خطبه ای است که حضرت در هنگام پذیرش خلافت بعد از هجوم مردم می فرمایند..،،


ali saneei, [20.03.15 00:29]

حاکم باید هردو را با هم داشته باشد، اگر شرایط مشروعیت را داشت و مردم انتخاب کردن، می تواند حکومت کند و اگه چند نفر مشروعیت داشته باشند، مردم از بین چند نفر انتخاب می کنند


S.A Ha.g, [20.03.15 00:30]

اونکه چند نفر مشروعیت داشته باشند....مال زمان غیبته....نه در زمان حاضر بودن امام...


S.A Ha.g, [20.03.15 00:30]

قدر مسلم امامت امری است که از طرف خدا فرد منصوب میشه....این مسلم است...


ali saneei, [20.03.15 00:30]

مردم سالاری دینی رو حاج مهدی در بیانات آقا آوردن

دکتر اونارو قبول دارین؟


S.A Ha.g, [20.03.15 00:31]

و نام تک تک ایمه در خطبه قدیر توسط حضرت رسول گفته شده و همه آنها در همان زمان منصوب شدند....برای زمانهای خود...


S.A Ha.g, [20.03.15 00:32]

در مورد زمان غیبت رو عرض کردم....ما 99 درصد حرفهامون یکیست..،، حتی من که ته ولایت مطلقه فقیه رو هم که گفتم...، دیدم بعضی رفقا گرخیدند!!...ولی واقعیت همان است....😀


S.A Ha.g, [20.03.15 00:34]

قضیه توی آتش رفتن....وقتی مبتنی بر تشخیص فیقیه و بر مبنای مصالح جامعه بالاتر از آن حفظ اسلام باشد....واجب خواهد شد....و فقیه این اختیار را دارد...ولو اینکه بعضی از ما بدمون بیاد..،


S.A Ha.g, [20.03.15 00:35]

فقیه


S.A Ha.g, [20.03.15 00:36]

خطبه غدیر


Yaser Nasirpour, [20.03.15 00:40]

نکته ای وجود دارد اینکه عدم مقبولیت بیشتر به علت اغفال مردم از طرف افرادی است که سعی می کنند خود را خوب و منتخب خدا جا بزنند، متل عمر و ابوبکر

در واقع اغلب مردم زمان عمر از سمت دار و دسته عمر رکب خوردند ، و اینکه علی حاکم باشد هم مشکلی نداشتند ولی نمی خواستند برای برگرداندن حکومت به حضرتک علی هزینه داده و قبام کنند

بحت باید بشود که چرا مقبولیت در اغلب موارد از سمت مردم محقق نشده است و نقش خواص و منافقین چه بوده است

مصداق های امروزی هم باید مشخص شوند تا ما هم دوباره در دفاع از ولایت راه خطا نرویم


Hosein Soleymani, [20.03.15 01:35]

قضیه توی آتش رفتن....وقتی مبتنی بر تشخیص فیقیه و بر مبنای مصالح جامعه بالاتر از آن حفظ اسلام باشد....واجب خواهد شد....و فقیه این اختیار را دارد...ولو اینکه بعضی از ما بدمون بیاد..،

بهتره برای حق جلوه دادن یک مطلب که از چنین شخصی سر بزند از ولایت ساقط است توجیه و لفاظی با کلمات صورت نگیرد


Hosein Soleymani, [20.03.15 01:35]

این که عام است خاص هم باشد ساقط است


Hosein Soleymani, [20.03.15 01:35]

هر کس هم گوش کند در جهنم خواهد سوخت


سید محمدمهدی, [20.03.15 01:56]

ممنون از رفقا مخصوصا سید دکتر و حاج مهدی که شدیدا محظوظمان کردند.

من فکر میکنم مشروع همانطور که از لفظش پیداست به چیزی گفته میشه که از طرف شارع مقدس جعل میشه و بنا براین مشروعیت یعنی جعل یک امر از طرف شارع مقدس بعنوان امر شرعی. طبیعتا در مورد حکومت هم همینطوره یعنی مشروعیت یک حکومت یعنی اون وجه از حکومت که بعنوان امری شرعی از طرف شارع مقدس جعل میشه

مقبولیت هم که یعنی مورد قبول افتادن. طبیعتا مقبولیت حکومت هم یعنی اون وجه حکومت که مورد قبول مردم باشه.

بواقع حکومت اسلامی به تعبیر علما مانند آیت الله جوادی حبل متین خداست که یک سرش به دست بی دستی خداست و سر دیگه اش در زمین و نزد مردمه. شبیه حکایت آیاتی که از عرش تا زمین آویخته شده اند و ...

این ریسمان محکم الهی که همون ولایت رسول اعظم و ایمه اطهاره همواره برای مردمان از عرش آویخته بوده و هست. هر وقت که مردم محکم به این ریسمان چنگ بزنن هر دو وجه مهیا و حکومت محقق میشه وانگهی اگر مردم از اطراف این حبل المتین مراکنده بشن و بهش اقبال نداشته باشن طبیعتاحکومتی دیگر نخواهد بود


سید محمدمهدی, [20.03.15 02:04]

حالا مسیله اینه که اگه این دو وجه حکومت یعنی تشریع و اقبال با هم مهیا بشن و حکومت تشکیل بشه و بعد اقبال از بین بره چطور میشه؟ جوابش بنظر سادست و اون اینه که حاکم اسلامی که رسول خدا و ایمه اطهار یا ولی فقیه جامع الشرایطه اینها همگی پرتو هایی از اون نور و ریسمانی هستند که از عرش الهی به زمین آویخته شدند و اینها از خصوصیاتشون اینه که به محض از بین رفتن


سید محمدمهدی, [20.03.15 02:05]

اقبال مردم خودشون از جایگاه اجتماعی حاکمیت کنار میرن و تحمیل نمی کنن خودشون رو به جامعه


Hosein Soleymani, [20.03.15 02:15]

من در بحث شرکت نکردم تا ببینم تهش چی میشه

نکته جالب اینجاست که اونجایی که دکتر به حاج مهدی میگه مغالطه میکند نظر آقاست و جمله ایشان و از نظر بنده هم جمله درسته 

مشروعیت یک حکومت از زمان بعد از نبی تغییر کرده

یعنی خداوند خواسته مثل کعبه دور ولی اجتماع حاصل شود

مشروعیت حکومت بعد از نبی به دو عامل است 1- شخص منصوب از جانب نبی2- حمایت مردم از ولی

یعنی خود شارع یا خداوند راضی نیست حکومت با زور بر مردم از جانب ولی پس حکومت معصوم با زور بر مردم مشروع نیست

اما یادمان نرود عکس نقیض به دو عامل بستگی دارد

یعنی اگر مردم فردی را بخواهند برفرض مثل ابابکر چون شرط اول را ندارد مشروع نیست

حکومت با شمشیر علی هم چون شرط دوم را ندارد مشروع نیست

اما در حال صحبت بر حکومت است نه ولی یا همآن امام، امام امام هست حتی در زمانی که دیگران حکومت میکنند و حکومت از آن او. و برای اوست و مردم به خاطر ندادن حق به حق دار مستوجب عذاب میشوند و باید برای احقاق حق مثل خانوم حضرت زهرا دفاع کرد


Hosein Soleymani, [20.03.15 02:29]

البته اشتباه برداشت نشه، که کسی حق مخالفت با نظر رهبری را ندارد، یا چون رهبری گفته حتما درسته

بلکه منظورم این بود دکتر بهتر بود نسبت به حاج مهدی موضع نمیگرفت چون ایشان نقل کلام کردند

به هر حال دستور نبی به حضرت در اواخر عمر مبارک گواه صحبت بالاست

یعنی مقبولیت خودش جزیی از مشروعیت تشکیل حکومت رفته


Hosein Soleymani, [20.03.15 05:21]

البته دیشب که خوابیدم، گفتم صبح پاشم این رو هم اضافه کنم

این مقبولیت نه از بآب اهمیت مردم سالاری، بلکه از باب اهمیت شان ولایت به نظر میاد،یعنی مادامی که مردم نخوان از اونها صلب توفیق حکومت خواهد شد

این بود انشای من😉

که یکم طولانی شد دوستان بگذرید😓


ali saneei, [20.03.15 05:34]

تقریبا دیدم همه نظرات یکی است

هم حسین خوب جمع بندی کرد هم سید محمد مهدی


ali saneei, [20.03.15 05:50]

الان اگه مقبولیت از میان بره ولی حاکم تلاش کنه با زور حکومت را حفظ کند، وظیفه ما چیست؟

آیا حاکم مشروعیت دارد پس از این؟


ali saneei, [20.03.15 05:52]

فرض بگیرید فتنه ۸۸ گسترده تر و با اکثریت جامعه شکل می گرفت

وظیفه ما دفاع از حکومت است یا تحویل حکومت؟


S.A Ha.g, [20.03.15 05:53]

دوباره تاکید میکنم....بر خلاف چیزی که حسین سلیمان نوشت....معنای مشروعیت یعنی اینکه خدا کاری یا امری را امضا کرده باشد....و مقبولیت اصلا و اساسا در آن دخلی ندارد....حکومت اگر مقبولیت داشته باشد و مشروعیت الهی نداشته باشد.....حتما حکومت اسلامی نیست و محقق نشده است.....صحبت حسین سلیمان بیان دیگری از همان مغالطه لفظی است....البته حاکمیت بزور فردی که مشروعیت داشته باشد هم اسمش حکومت اسلامی نیست.....


S.A Ha.g, [20.03.15 05:53]

در زمان غیبت موضوع مشروعیت و مقبولیت کمی متفاوت خواهد شد....


S.A Ha.g, [20.03.15 05:58]

در زمان غیبت فردی مشروعیت برای حاکم شدن خواهد داشت که منصوب از طرف ولی و امام معصوم باشد....امام معصوم یعنی حضرت حجت در آن توقیع معروف شرایط این نصب و اینکه چه کسی با چه خصوصیاتی را منصوب فرموده اند بیان فرموده اند....من کان من الفقها ...الی آخر....و چنانچه افراد متعددی مصداق این شرایط تشخیص داده شدند و این حداقل ها را داشتند، آنوقت در آنجا ملاک میزان مقبولیت خواهد بود....


S.A Ha.g, [20.03.15 06:00]

در زمانی که امام قیام و انقلاب را شروع فرمود، علمای دیگری هم بودند که از نظر سطح علم و تقوا هم رتبه ایشان بودند....اما مردم به امام اقبال کردند....و در نتیجه ایشان به ولایت و امامت امت منصوب شد....آنهم بواسطه فرمان کلی حضرت حجت ....روحی فداه...


S.A Ha.g, [20.03.15 06:01]

و حتی دیگر علما هم موظف به تبعیت از ایشان شدند و می شوند....البته در امورات اجتماعی و حکومتی...


S.A Ha.g, [20.03.15 06:04]

و دیگر حکم آن علما در ابعاد اجتماعی و حکمتی نافذ نخواهد بود....در واقع حضرت حجت ...دوحی فداه....معیار مشروعیت را معلوم فرمود....و اقبال و رای مردم مصداقش را معین می کند....و منتخب مردم با رعایت آن مصداقها، در اصل به نیابت و وکالت و با اجازه حضرت حجت ولایت امت را در دست میگیرد....و به فرموده امام در این راستا همان اختیارات معصوم را نیز دارا است....


S.A Ha.g, [20.03.15 06:04]

روحی فداه


S.A Ha.g, [20.03.15 06:08]

این روش فقط مخصوص به زمان غیبت و با اجازه حضرت حجت معتبر است....در زمان غیرغیبت، خدای متعال مصداق آن معیارها را معین فرموده....و رای مردم دیگر در تعیین مصداق ولایت نافذ نیست....فقط در تشکیل و تحقق حکومت نافذ است....که این تفاوت و عدم توجه به آن موضوعی است که باعث می شود برخی تصور کنند که این شیوه به همه زمانها، حتی زمان حضور معصوم هم سرایت میکند....در حالیکه کاملا غلط است....


ali saneei, [20.03.15 06:26]

[Forwarded from ali saneei]

فرض بگیرید فتنه ۸۸ گسترده تر و با اکثریت جامعه شکل می گرفت

وظیفه ما دفاع از حکومت است یا تحویل حکومت؟


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:13]

فتنه 88، بعد از انتخاب باشکوه 40 میلیونی، حکایت از اقلیت بودن معترضان داشت

که هر روز از هم تعدادشان کاسته شد

ضمن آنکه خواست بخش عمده آن تعداد محدود هم بازنگری در انتخابات نه تغییر رژیم بود.

کاری با ضدانقلاب و ... ندارم. حتی موسوی و کروبی هم چنین ادعایی نکردند.

لذا حتی فتنه 88 هم فرسنگها فاصله داشت با حالت مورد بحث و اختلاف

اما اگر واقعا شرایط به گونه‌ای باشد که اکثریت مطلق ملت ایران نه چهارتا سیاسی کار وابسته و خودفروخته، حکومت رو نخواهند، ما باید تلاش کنیم اونها را توجیه کنیم و نذاریم به مسیر اشتباه برند، اما اگه نتونستیم که قانعشان کرد، راهی جز کناره گیری باقی نخواهد ماند، چرا که حکومت با کفر باقی میماند، ولیکن با ظلم نه!


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:15]

البته، این شرایط ذر دوران گذاری صورت میگیرد که ذر اون دوران که هنوز حکومت مشروعیت دارد، حق برخوردار با خواص اهل باطل و اونهایی که دارند، جامعه را گمراه میکنند داره


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:18]

همانطور که گفتن در این شرایط مهمترین وظیفه بر عهده خواص اهل حق است که در میدان باشند در دفاع عقلانی و منطقی از حکومت اسلامی

اگر نتونستند رضایت مردم رو نسبت به تداوم حکومت فقیه عادل حفظ کنند، دیگر آن فقیه حق شرعی حفظ حکومت از طریق اجبار و زور رو نداره.

باید کنار بکشه و تداومش نامشروع است


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:22]

🌺🌹😁

آقا، اینها چیزهایی که به عقل ناقص ما میرسه، اما خداوکیلی اگه قرار باشه این حرفها، حرف علمی بشه باید از مجاری علمی اش و توسط بزرگان آشنا به دین مطرح بشه ها☺

جوگیر نشیم فکر کنیم شدیم فقیه و اسلام شناس

نه اقا ما حداکثر همون مهندس های نیمه سواد امیرکبیر ی هستیم


حرف نهایی را می سپاریم به حکیم بزرگ زمانه مان که در حجاب معاصرت گمنام مانده اند❤💛


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:24]

به همین خاطره بیشتر دوست دارم تلاش دارم گفتمان ایشان رو بفهمم و در مورد مطالعه کنیم تا به مغز اندیشه ایشان نزدیک شویم.


اما خود این بزرگوار فرموده تحلیل سیاسی بدید، هرچند که اشتباه باشه😊☺


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:26]

همچنان تاکید دارم بر ضرورت رضایت مردم

این رضایت گاه در شکل بیعت و گاه در شکل انتخاب و رای دادن و گاه در شکل رجوع همگانی بالاخص در مقاطع شکل گیری یک انقلاب و نهضت تجلی پیدا میکنه


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:28]

که اگر این رضایت نباشه امیرالمؤمنین روحی فداه هم نمیتونه به زور حکومت کنه و مثلا حکومت رو از طریق کودتا و براندازی و ... بدست بگیره


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:30]

نشنیدی د که اصل شرعی است که میگه

هدف وسیله رو توجیه نمیکنه!

تشکیل حکومت مشروع اسلام تنها با رضایت اکثریت مردم در هر جامعه ای ممکنه، و تا زمانی که جبهه حق در اقلیت است نمیتواند از راههای نامشروع مثل غلبه و کودتا و ... خود رو به حاکمیت برسونه


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:32]

در این دوره وظیفه جبهه حق آگاهی بخشی توده ها برای شناخت اسلام و حقیقت است

و اعتراض و مقاومت در برابر بی عدالتی هایی که علنی است


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:34]

مثلا آیا مسلمان فرانسه که چند میلیون میشوند، حق کودتا در آنجا را دارند برای تشکیل حکومت؟

به فرض محال اگر توانستند مشروعند، به صرف آنکه مسلمانان اند و اکثریت مردم آنجا غیر مسلمان؟!☺


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:37]

سخن آخر آنکه

متن کلام آقا رو بخونیم در این زمینه و با لایه‌های پنهان تفکر ایشان آشنا بشیم

ابن از همه مهتره

گذارها ی نهایی که توی سایتها میزنن و تیتر میشه مهم نیست، مهم اون ریشه ها و عمق هاست که باید فهم بشه تا میوه های مشترکی بده اندیشمون


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:38]

گزاره ها


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:59]

حسین جان این تعبیر درستت: "مقبولیت خودش جزیی از مشروعیت تشکیل حکومت " لایک داره


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:59]

اتفاقا همین مساله خواست خداست.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 07:59]

کی گفته این خواست خدا نیست.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:01]

تشکیل حکومت صاحبان صلاحیتی که مردم به آن رضایت دهند و ازطریق حمایت مردمی به قدرت رسیده مطلوب و اراده خداوند متعالاست.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:02]

چون همانطورکه تاکید کردم، هدف وسیله رو توجیه نمیکنه. هدف مشروع با وسیله مشروع. هدف مشروع: حاکمیت فرد صاحبصلاحیت(چه امام معصوم چه فقیه عادل). وسیله مشروع: رضایت و حمایت اکثریت مردم جامعه


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:02]

این مطلوب و مورد تاکید خداونداست.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:05]

آیت الله خامنه ای : «اسلام، حکومت را با تعبیر «ولایت» بیان می‌کند و شخصی را که در رأس حکومت قرار دارد، به عنوان والی، ولی، مولا - یعنی اشتقاقات کلمه‌ی ولایت - معرفی می‌کند. معنای آن چیست؟ معنای آن، این است که در نظام سیاسی اسلام، آن کسی که در رأس قدرت قرار دارد و آن کسانی که قدرتِ حکومت بر آنها در اختیار اوست، ارتباط و اتّصال و پیوستگی جدایی ناپذیری از هم دارند. این، معنای این قضیه است. این، فلسفه‌ی سیاسی اسلام را در مسأله‌ی حکومت برای ما معنا می‌کند. هر حکومتی که این طور نباشد، این ولایت نیست؛ یعنی حاکمیتی که اسلام پیش‌بینی کرده است، نیست. اگر فرض کنیم در رأس قدرت، کسانی باشند که با مردم ارتباطی نداشته باشند، این ولایت نیست. اگر کسانی باشند که رابطه‌ی آنها با مردم، رابطه‌ی ترس و رعب و خوف باشد - نه رابطه‌ی محبّت و التیام و پیوستگی - این ولایت نیست. اگر کسانی با کودتا بر سر کار بیایند، این ولایت نیست. اگر کسی با وراثت و جانشینی نَسَبی - منهای فضایل و کیفیات حقیقی که در حکومت شرط است - در رأس کار قرار گیرد، این ولایت نیست. ولایت، آن وقتی است که ارتباط والی یا ولی، با مردمی که ولایتِ بر آنهاست، یک ارتباط نزدیک، صمیمانه، محبّت‌آمیز و همان‌طوری که در مورد خود پیامبر وجود دارد - یعنی «بعث فیهم رسولا من انفسهم» (آل عمران: 164) یا «بعث منهم»: از خود آنها کسی را مبعوث کرده است - باشد؛ یعنی از خود مردم کسی باشد که عهده‌دار مسأله‌ی ولایت و حکومت باشد. اساس کار در حاکمیت اسلام این است.

البته معیارها سر جای خود محفوظ است. اگر کسی همین ارتباط با مردم را بدون داشتن آن معیارهای واقعی پیدا کرد، این باز هم ولایت نیست و این ملاکها را ندارد؛ اگر چه ممکن است بُعد دیگری را داشته باشد. پس، علاوه بر آن معانی حقیقی‌ای که وجود دارد، حکومت در اسلام، حکومت ولایی است و ولایت یعنی حکومت، که با این تعبیر لطیف و متناسب با شخصیت و شرافت انسان بیان شده است. در اسلام، چون افراد جامعه و افراد انسان، در حساب سیاسی اسلام به حساب می‌آیند، در واقع همه چیز مردمند. مردم هستند که شخصیت و خواست و مصالح و همه چیز آنها، در نظام سیاسی اسلام به حساب می‌آید. آن وقت، ولایت الهی، با چنین حضوری از مردم معنا می‌دهد. حقیقت ولایت الهی این است: ارتباط با مردم.» 

6/2/76


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:07]

👆👆جان من! این جمله حضرت آقا را چندبار با دقت و کلمه به کلمه بخونید تا عمل کلام حکیم فهم بشه😊☺️


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:11]

این هم تقدیم به اباذرعزیز😊❤️😘👇👇👇


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:12]

به نظر ما مردم اصل قضایا و همه‌کاره هستند. در تفکّر اسلامی و برداشت اسلامی، اندیشه‌ی خدا محوری با اندیشه‌ی مردم محوری هیچ منافاتی ندارد؛ اینها برروی هم قرار می‌گیرند.

اوّلاً تا مردم متدین و معتقد به دینی نباشند، حکومت دینی در آن کشور اصلاً به‌ وجود نمی‌آید و جامعه‌ دینی شکل نمی‌گیرد. بنابراین، وجود حکومت دینی در یک کشور، به معنای تدین مردم است؛ یعنی مردم این حکومت را خواستند، تا این حکومت بیاید. وقتی که ما می‌گوییم حکومت دینی - که جمهوری اسلامی هم براساس احکام و تعالیم الهی است - آیا معنایش این است که مردم هیچ کاره‌اند؟ نه. اگر مردم با حاکمی بیعت نکنند و او را نخواهند - ولو امیرالمؤمنین علیه‌السّلام باشد - او سرِ کار خواهد آمد؟ در جمهوری اسلامی که نقش مردم واضح است.

در تفکّر دینی، اساس حاکمیت دین و نفوذ دین و قدرت دین، در اعمال آن روشهای خودش برای رسیدن به اهدافش به چیست؟ تکیه‌ی اصلی به چیست؟ به مردم است. تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، مگر می‌شود؟ پیامبر را اگر مردم مدینه نمی‌خواستند و در انتظار او نمی‌نشستند و بارها سراغش نمی‌رفتند، مگر به مدینه می‌آمد و جامعه‌ی مدنی تشکیل می‌شد؟ پیامبر که با شمشیر نرفت مدینه را بگیرد. کما این‌که فتوحات اسلامی تا آن‌جایی که درست انجام گرفته است - چون همه‌ی فتوحات در فصول صحیحی انجام نگرفته؛ در دورانی، فتوحات همان شکل جهانگشایی‌های سلاطین را پیدا کرد - رزمندگان اسلام رفتند آن مانع را که قدرت حکومت فاسد و ظالم آن محل بود، از سرِ راه برداشتند؛ مردم خودشان از رزمندگان استقبال کردند - هم در ناحیه‌ی شرقی، هم در ناحیه‌ی غربی - و این در تواریخ ما مشخّص و موجود است. نمونه‌های فراوان و مثالهای زیبا و شیرینی در این خصوص هست که جای گفتنش در این‌جا نیست، لیکن در کتابها هست؛ اگر بخواهید، می‌توانید مراجعه کنید. بنابراین، خواست و اراده و ایمان مردم، حتّی بالاتر از این، عواطف آنها، پایه‌ی اصلی حکومت است. این نظر اسلام است و ما هم به همین معتقدیم

4/12/77.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:13]

شاه بیت: "ابراین، خواست و اراده و ایمان مردم، حتّی بالاتر از این، عواطف آنها، پایه‌ی اصلی حکومت است"


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:14]

«حتی عواطف آنها!» 😊الله اکبر به این حکیم😄❤️


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:15]

در نظام اسلامی، مردم تعیین کننده‏اند؛ این هم از اسلام سرچشمه می‏گیرد. مسئله‏ی اساسی‏یی که بنده بارها بر آن تأکید کرده‏ام، این است که اسلام‏گرایی در نظام اسلامی، از مردم‏گرایی جدا نیست. مردم‏گرایی در نظام اسلامی، ریشه‏ی اسلامی دارد. وقتی ما می‏گوییم «نظام اسلامی»، امکان ندارد که مردم نادیده گرفته شوند. پایه و اساسِ حق مردم در این انتخاب، خود اسلام است؛ لذا مردم‏سالاری ما - که مردم‏سالاری دینی است - دارای فلسفه و مبناست. چرا باید مردم رأی دهند؟ چرا باید رأی مردم دارای اعتبار باشد؟ این متکی بر احساسات توخالی و پوچ و مبتنی بر اعتبارات نیست؛ متکی بر یک مبنای بسیار مستحکم اسلامی است 14/3/80.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:16]

❤️شاه بیت: "در نظام اسلامی، مردم تعیین کننده‏اند؛ این هم از اسلام سرچشمه می‏گیرد"👌


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:18]

👇❤️این رو هم بخونید کولاکه و به همه سوالاتتون پاسخ میده👇👇👇👇👇👇


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:18]

در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتی بر انسانها مقبول نیست، مگر این‏که خدای متعال مشخص کند. ما هرجا که در مسائل فراوان فقهی که به ولایت حاکم، ولایت قاضی یا به ولایت مؤمن - که انواع و اقسام ولایات وجود دارد - ارتباط پیدا می‏کند، شک کنیم که آیا دلیل شرعی بر تجویز این ولایت قائم هست یا نه، می‏گوییم نه؛ چرا؟ چون اصل عدم ولایت است؛ این منطق اسلام است. آن وقتی این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد و تنفیذ شارع به این است که آن کسی که ولایت را به او می‏دهیم - در هر مرتبه‏یی از ولایت - باید اهلیت و صلاحیت یعنی عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند؛ این منطق مردم‏سالاری دینی است که بسیار مستحکم و عمیق است و یک مؤمن می‏تواند با اعتقاد کامل این منطق را بپذیرد و به آن عمل کند؛ جای شبهه و وسوسه ندارد. 26/9/82.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:19]

👆❤️❤️ نکات نابش رو دقت کنید: 1- منشاء حقوق خداوند است


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:20]

2- حال ولایت چیه؟ 👈👈"وقتی این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد"


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:21]

3- شارع این ولایت را چگونه تنفیذ کرده؟ 👈👈👈 "تنفیذ شارع به این است که آن کسی که ولایت را به او می‏دهیم - در هر مرتبه‏یی از ولایت - باید اهلیت و صلاحیت یعنی عدالت و تقوا داشته باشد" +++ "و مردم هم او را بخواهند"😊


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:22]

دو پایه بودن بودن مشروعیت حکومت ولایی مبتنی بر نظر شارع مقدس رو در این کلام به خوبی میشه فهم کرد. صاحب اهلیت و صلاحیت ++ خواست و رضایت مردم.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:25]

حاکم دارای دو پایه و رکن است: رکن اول، آمیخته و آراسته بودن با ملاکها و صفاتی که برای حاکم اسلامی معین شده مانند دانش، تقوا، توانایی، تعهد و... رکن دوم، قبول و پذیرش مردم است. اگر مردم آن حاکم و شخصی را که دارای ملاکهای حکومت است، نشناختند و به حکومت نپذیرفتند، او حاکم نیست و اگر دو نفر هر دو دارای این ملاکها بودند، آن که از نظر مردم شناخته و پذیرفته شد، حاکم است. پس قبول و پذیرش مردم شرط در حاکمیت است. این همان چیزی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با رهبرمورد نظر قرار گرفته و بر روی آن فکر و تصمیم گیری شده است. رهبر طبق قانون اساسی آن مجتهد عادل، مدیر، مدبّر، صاحبنظر و بصیری است که مردم او را شناخته باشند و به او گرایش پیدا کنند، یا اگر مردم چنین کسی را نشناختند، خبرگان ملت جستجو کنند، چنین کسی را پیدا کنند و به مردم معرفی نمایند. در این فرض اولاً خبرگان نمایندگان مردم اند. ثانیاً مردم بعد از معرفی خبرگان او را می‌پذیرند، سپس او می‌شود امام.» خامنه‌ای، حکومت در اسلام، صص 53 - 54.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:26]

جمله کلیدی: "پس قبول و پذیرش مردم شرط در حاکمیت است"❤️


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:27]

🌷🌷در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند، نه همه‏ی پایه‏ی مشروعیت. نظام سیاسی در اسلام علاوه بر رأی و خواست مردم، بر پایه‏ی اساسی دیگری هم که تقوا و عدالت می‏باشد، استوار است. 26/9/82


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:28]

👆❤️ نکته کلیدی: مشروعیت پایه هایی دارد! نه یه پایه!!!؟؟


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:29]

مردم یه رکن +++ صلاحیت و اهلیت(تقوا و عدالت و ...) یه رکن❤️


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:30]

👇👇👇👇 این یکی رو بخونید ببینید چه خبره!❤️☺️


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:30]

نظر مردم تأمین کننده است اما نسبت به آن انسانی که دارای معیارهای لازم است. اگر معیارهای لازم در آن انسان نباشد، انتخاب نمی‏تواند به او مشروعیت ببخشد. معیارهای لازم تقوا، دین، عدل و آشنایی با اسلام است. آن کسی که این معیارها را دارد و از تقوا و صیانت نفس و دینداری کامل و آگاهی لازم بر خوردار است، آن وقت نوبت می‏رسد به قبول ما، اگر همین آدم را با همین معیارها مردم قبول نکردند، باز مشروعیت ندارد. چیزی به نام حکومت زور در اسلام نداریم.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:31]

👆👆ملاحظات: 1- کسی که معیارها را داره باید حاکم بشه نه هرکسی!


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:31]

2- اون کسیکه معیارها رو داره تازه میرسه به قبول ما!☺️☺️


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:32]

3- اگر همین آدم را با همین معیارها مردم قبول نکردند، باز مشروعیت ندارد. 😍😍❤️❤️❤️


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:32]

4- چرا؟ 👈👈👈 چون: "چیزی به نام حکومت زور در اسلام نداریم."😊😊


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:33]

👇👇👇 این رو هم شب عیدی تقدیم می کنم به همه بسیجیان مخلص گروه که دل در گرو حکیم زمانه امام خامنه ای دارند🌷🌷


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:34]

کسی که نقش رهبری و نقش ولی‏فقیه را بر عهده گرفته، اگر ضابطه‏ی علم یا ضابطه‏ی تقوا یا ضابطه‏ی درایت از او سلب شد، چنانچه مردم او را بخواهند و به نامش شعار هم بدهند، از صلاحیت می‏افتد و نمی‏تواند این مسؤولیت را ادامه دهد. از طرف دیگر کسی که دارای این ضوابط است و با رأی مردم که به‏وسیله‏ی مجلس خبرگان تحقق پیدا می‏کند - یعنی متصل به آراء و خواست مردم - انتخاب می‏شود، نمی‏تواند بگوید من این ضوابط را دارم؛ بنابراین مردم باید از من بپذیرند. «باید» نداریم. مردم هستند که انتخاب می‏کنند. حق انتخاب، متعلق به مردم است. ببینید چقدر شیوا و زیبا ضوابط دینی و اراده‏ی مردم ترکیب یافته است؛ آن هم در حساس‏ترین مرکزی که در مدیریت نظام وجود دارد. امام این را آورد. 14/3/83.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:35]

👆👆❤️ نکات مهم: 1- دو شرط کاملا مشخصه: 1- باید اهلیت داشته باشه(1- فقاهت - 2- عدالت - 3- درایت)


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:36]

2- باید مردم هم او را بپذیرد. صرف اینکه بگوید من دارای صلاحیتم کافی نیست. "حق انتخاب، متعلق به مردم است"!!😊


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:39]

👇👇👇👇❤️❤️❤️ این هم کد پایانی که کلید واژه فهم موارد فوق هم هست👇👇👇


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:39]

در نظام اسلامی، دارا بودن معیارها کافی نیست؛ بلکه انتخاب مردم هم شرط لازم است و بدون انتخاب مردم امکان ندارد. 13/11/70.


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:40]

👆🌷همانطور که کاملا صراحت داره. اهلیت داشتن شرط لازمه است.ولی شرط کافی نیست!☺️😊


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:41]

بعد از داشتن شرط لازم که همان اهلیت و صلاحیت است، شرطکافی هم باید باشد و آن انتخاب و رضایت مردم است❤️❤️


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:43]

🌷🌷🌷🌷 خیلی نامردیه آقا! سالها وقت گذاشتم این مطالب رو از لابلای کلام آقا بیرون کشیدم و در موردشون فکر کردم و همه رو یه هویی تقدیم شما رفقای عزیزم کردم🌷🌷🌷

Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 08:43]

برم که الان دکتر میاد🏃🏃🏃🏃🏃🏃❤️


Ruhollah Kiani, [20.03.15 09:16]

حاج مهدی بسیار محظوظ شدیم و بهره بردیم


Ruhollah Kiani, [20.03.15 09:18]

و شاه بیت کلام شما

🌺🌹😁

آقا، اینها چیزهایی که به عقل ناقص ما میرسه، اما خداوکیلی اگه قرار باشه این حرفها، حرف علمی بشه باید از مجاری علمی اش و توسط بزرگان آشنا به دین مطرح بشه ها☺

جوگیر نشیم فکر کنیم شدیم فقیه و اسلام شناس

نه اقا ما حداکثر همون مهندس های نیمه سواد امیرکبیر ی هستیم


S.A Ha.g, [20.03.15 09:35]

3- شارع این ولایت را چگونه تنفیذ کرده؟ 👈👈👈 "تنفیذ شارع به این است که آن کسی که ولایت را به او می‏دهیم - در هر مرتبه‏یی از ولایت - باید اهلیت و صلاحیت یعنی عدالت و تقوا داشته باشد" +++ "و مردم هم او را بخواهند"😊


بازهم مغالطه کلامی.....ولایت منصب الهی است....نه چیزی که مورد قبول مردم باشد....


S.A Ha.g, [20.03.15 09:41]

نظر مردم تأمین کننده است اما نسبت به آن انسانی که دارای معیارهای لازم است. اگر معیارهای لازم در آن انسان نباشد، انتخاب نمی‏تواند به او مشروعیت ببخشد. معیارهای لازم تقوا، دین، عدل و آشنایی با اسلام است. آن کسی که این معیارها را دارد و از تقوا و صیانت نفس و دینداری کامل و آگاهی لازم بر خوردار است، آن وقت نوبت می‏رسد به قبول ما، 


👆👆👆تا اینجاش مورد اتفاق است....و کاملا صحیح....اما از این ببعد رو ببینید:



اگر همین آدم را با همین معیارها مردم قبول نکردند، باز مشروعیت ندارد.(!!!!).... چیزی به نام حکومت زور در اسلام نداریم.


مشروعیت را که نمی توان دارای دو تعریف همزمان دانست.....این همان مغالطه کلامی است که عزیزان و حتی برخی بزرگان ناخواسته دچار آن می شوند....ملاک مشروعیت امری فقط تجویز خداوند است....اما اینکه چیزی بنام حکومت زور در اسلام نداریم کاملا درست است....


👌👌👆👆


S.A Ha.g, [20.03.15 09:42]

اصلا بقول ما مهندسها....دیمانسیون مشروعیت و مقبولیت با هم متفاوت است....و نمی توان آنها را با هم جمع کرد و دوباره اسمش رو مشروعیت گذاشت.....در کلام امام خمینی اسم جمع ایندو می شود تحقق....می شود تشکیل....


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:43]

مشروعیت مساوی با ترکیب اهلیت با رضایت مردم

شما داری مغالطه می کنی


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:44]

چون یه چیز رفته تو کلت، دیگه حرف جدید را اصلا نمی خونی😊😀


S.A Ha.g, [20.03.15 09:44]

در نظام اسلامی، دارا بودن معیارها کافی نیست؛ بلکه انتخاب مردم هم شرط لازم است و بدون انتخاب مردم امکان ندارد. 13/11/70.


این کاملا مورد قبوله....


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:44]

هی نگو مغالطه

مغالطه گر خودتی😁😊


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:44]

ادامه بده دکتر، دارم میرم بیرون😊😍


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:45]

ای سفسطه گر☺😍😷


S.A Ha.g, [20.03.15 09:45]

شما داری تعریف خودت رو قالب میکنی....اینطور نیست....توی کدهای خودت اینطور نیست....منم از خودم نمی گم....


S.A Ha.g, [20.03.15 09:46]

شما میخوای ادبیات خودت را قالب کنی عزیز....این ادبیات مغالطه ایجاد میکنه و باعث میشه اصل ماجرا درست فهم نشه....😊


S.A Ha.g, [20.03.15 09:47]

این رو خودت نوشتی و من کامنت زدم....


S.A Ha.g, [20.03.15 09:47]

نظر مردم تأمین کننده است اما نسبت به آن انسانی که دارای معیارهای لازم است. اگر معیارهای لازم در آن انسان نباشد، انتخاب نمی‏تواند به او مشروعیت ببخشد. معیارهای لازم تقوا، دین، عدل و آشنایی با اسلام است. آن کسی که این معیارها را دارد و از تقوا و صیانت نفس و دینداری کامل و آگاهی لازم بر خوردار است، آن وقت نوبت می‏رسد به قبول ما، 


👆👆👆تا اینجاش مورد اتفاق است....و کاملا صحیح....اما از این ببعد رو ببینید:



اگر همین آدم را با همین معیارها مردم قبول نکردند، باز مشروعیت ندارد.(!!!!).... چیزی به نام حکومت زور در اسلام نداریم.


مشروعیت را که نمی توان دارای دو تعریف همزمان دانست.....این همان مغالطه کلامی است که عزیزان و حتی برخی بزرگان ناخواسته دچار آن می شوند....ملاک مشروعیت امری فقط تجویز خداوند است....اما اینکه چیزی بنام حکومت زور در اسلام نداریم کاملا درست است....


👌👌👆👆


S.A Ha.g, [20.03.15 09:47]

انتخاب نمی تواند به او مشروعیت ببخشد.....

این دیگه کد خودته داداش!!....کد خودت رو قبول نداری؟


S.A Ha.g, [20.03.15 09:49]

اصلا هیچگاه در تعریف مشروعیت در هیچ جایی ....نه فقط در حکومت....رای مردم ملاک نیست.....مشروعیت و شرع یعنی فقط رای و نظر خدا....شما با تغییر این مفهوم در واقع مرتکب مغالطه شده ای اخوی....


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:51]

خواست خدا چیه؟

این رو بگو؟


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:51]

خواست خدا حاکمیت فردی صاحب صلاحیت است کهذبا رضایت مردم به قدرت برسه


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:51]

وگرنه خواست خدا محقق نمیشه


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 09:52]

یه بار هم شده مطالب آقا رو بخون جان هرکی دوست داری😁😊


Hosein Soleymani, [20.03.15 10:07]

دکتر من و جناب سعیدی و رهبری معظم داریم مغالطه میکنیم

مهم همین بود این مغالطه ها گفته بشه

از زحمات جناب سعیدی که در واقع یک کتاب رایگان برای ما عیدی دادن شخصا تشکر و تقدیر میکنم و از خداوند منان برای ایشان آرزوی سعادت و سرافرازی و سلامتی و سرسبزی و سپید بختی و سیدی و سرزندگانی را مسیلت دارم


S.A Ha.g, [20.03.15 11:02]

"نظام سیاسی در اسلام علاوه بر رأی و خواست مردم، بر پایه‌ی اساسیِ دیگری هم که تقوا و عدالت نامیده می‌شود، استوار است. اگر کسی که برای حکومت انتخاب می‌شود، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همه‌ی مردم هم که بر او اتّفاق کنند، از نظر اسلام این حکومت، حکومت 《نامشروعی》 است؛ اکثریت که هیچ. وقتی امام حسین علیه‌السّلام را در نامه‌ای که جزوِ سندهای ماندگار تاریخ اسلام است به کوفه دعوت کردند، این‌طور می‌نویسند: «و لامری ما الامام الا الحاکم بالقسط»؛ حاکم در جامعه‌ی اسلامی و حکومت در جامعه‌ی اسلامی نیست، مگر آن‌که عاملِ به قسط باشد؛ حکم به قسط و عدالت کند. اگر حکم به عدالت نکرد، هر کس که او را نصب کرده و هر کس که او را انتخاب کرده، نامشروع است."


S.A Ha.g, [20.03.15 11:03]

" مثل چنین روزی، در آن موقعیت مهم و حسّاس که پیغمبر اکرم، علیه و علی آله الصّلاة والسّلام، آخرین ماههای حیات مبارک خود را می‌گذراند، امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة والسّلام را به ولایت - یعنی سرپرستی مسلمین - و به حکومت - یعنی مدیریّت جامعه‌ی اسلامی - نصب فرمود. ولایتی که در این‌جا مورد نصب و محلّ اشاره‌ی پیغمبر اسلام قرار گرفته، صرفاً آن ولایت کلّیه‌ی الهیّه‌ی معنوی که مبتنی بر عناصر دیگری است، نیست. بلکه یک امر الهی و یک فرمان آسمانی و ملکوتی است، که با این بیان تشریعی نبوی که فرمود «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذَا عَلِیٌ‌ّ مَوْلاهُ»،(۱) قابل نصب و جعل نیست. این بیان پیغمبر که ولایت را به امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام سپرد، مبیّن نصب تشریعی است و به معنای حکومت، مدیریّت جامعه‌ی اسلامی و ولایت امر مسلمین است که البته با ولایت کلیّه‌ی الهیّه که در وجود مقدس پیغمبر و ائمّه‌ی هدی علیهم‌السّلام وجود داشت، همراه است. آن ولایت به آن معنا، در ائمّه‌ای هم که به ولایت ظاهری نرسیدند وجود داشت. ولایتی که از آنِ امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام و منصوب پیغمبر بود ولایت سیاسی بود. همان معنایی که ذات اقدس پروردگار آن را به وسیله‌ی پیغمبر اکرم در اسلام به وجود آورد و جعل کرد، و با آن معلوم شد که اسلام در ردیف والاترین احکام و مقرّرات خود، مسأله‌ی حکومت و ولایت و سرپرستیِ امّت را دارد. اگر کسی از این بُعد به موضوع غدیر نگاه کند، بسیاری از اشتباهاتی که متأسفانه در طول قرنها در اذهان وجود داشته است، باید برای او زایل شود." ۱۳۷۵/۰۲/۱۸


S.A Ha.g, [20.03.15 11:08]

توجه بفرمایید لطفا.....به معنای ولایت و اینکه نصب الهی است....به واژه ولایت کلیه الهیه و نصب تشریعی آن توجه فرمایید.....و اینکه آن ولایت در ایمه ای که حتی به "ولایت ظاهری" نرسیدند ....یعنی به حاکمیت نرسیدند.....هم وجود داشت....و بخصوص به جمله آخر رهبری معظم که ریشه بسیاری از اشتباهات در قرنها را عدم توجه به این معنا میدانند....حاج مهدی لطفا به اینها توجه فرمایید....


S.A Ha.g, [20.03.15 11:10]

در کدهایت این جمله بود....که قبول و پذیرش مردم، شرط حاکمیت است....نه ولایت....ولایت یعنی حاکمیت الله و اسلام....ایندو معنا با هم تفاوت دارند حاج مهدی عزیز!


S.A Ha.g, [20.03.15 11:11]

خواست خدا هم ولایت به معنای حاکمیت الله و اسلام است....خدا ولی را تعیین میکند....و مردم صرفا در تحقق حاکمیت نقش دارند ....نه در تعیین ولایت...


عمار  منتظرالمهدی, [20.03.15 11:14]

چقدر قشنگه این مبحث جالب هم در انبار مهمات دکتر سید آدرس دهی بشه که همه عزیزانی که نقطه در میون اینترنت دارند(سفر)بتونند مجتمع مطالعه بفرمایند


S.A Ha.g, [20.03.15 11:16]

توجه داشته باشید....مفهوم حاکمیت مشروع یک مفهوم است....مفهوم ولایت چیز دیگری است....آنچه که بیشتر کدهای شما به آن اشاره داشت به موضوع حاکمیت است....حاکمیت یعنی بدست گرفتن امور جامعه و مردم....این مفهومش با ولایت متفاوت است....در حاکمیت مشروع مفهوم مقبولیت تاثیر دارد.....ولی در ولایت خیر....


S.A Ha.g, [20.03.15 11:22]

مفهوم ولایت در اصل یک نصب الهی است....ولی حاکمیت یک امر اجتماعی است....که البته از دید اسلام باید دارای مقبولیت باشد....و بحثی در این نیست....ولی این مقبولیت فقط یک رکن برای 《حاکمیت مشروع》است.....نه برای ولایت الهیه.....ولایت الهیه یک منصب الهی است ....یعنی چه مردم بپذیرند و چه نپذیرند از نظر خدا سرپرستی امت به ولی منتصب از خدا سپرده شده است....و او چه حاکم باشد و چه نباشد به وظایف خود ناشی از این منصب باید عمل کند.....البته وقتی که با مقبولیت مردم حاکم گردد او به بیشترین وجه ممکن به وظایفش عمل خواهد کرد.....ولی اگر هم نشد....بازهم به اندازه توان به آن وظایف سرپرستی عمل خواهد کرد....فهم این موضوع خیلی مهم است....


S.A Ha.g, [20.03.15 11:25]

اینکه ولایت و ولایی بودن نزد ما شیعیان اینقدر مهم است بخاطر آن است که بفهمیم که این فقط ولی منتصب از طرف خداست که صلاحیت سرپرستی جامعه و امت را دارد....اگر او را حاکم کردیم رستگار خواهیم شد....و اگر نکردیم خدشه ای به مقام سرپرستی او وارد نخواهد شد....بلکه خودمان دچار گمراهی خواهیم شد....این معنا دقیق است اخوی ها!!!


S.A Ha.g, [20.03.15 11:27]

آنچه که حاج مهوی عزیز کد آورد، بیشتر ناظر به جنبه حاکمیت مشروع از دید اسلام و تازه بیشتر هم در زمان غیبت بود....ولی مفهوم ولایت که یک امر تشریعی است بسیار با مفهوم حاکمیت که یک امر ظاهری و اجتماعی است متفاوت است....ولایت چه حاکم باشد و چه نباشد ولی است و مقام سرپرستی را دارد....و اصلا هم به رای مردم متکی نیست....


S.A Ha.g, [20.03.15 11:31]

و از همه مهمتر....وقتی ولی خدا به حاکمیت رسید....با فرض رعایت مقبولیت....باز هم اصل و اساس حکومتش رای مردم نیست....فرمان خداست که او بهترین فرد برای درک آن است....مرور سیره امیرالمومنین و فرمایش ایشان در باب نحوه اداره جامعه در هنگام پذیرش خلافت....که همان حاکمیت است....کاملا گویای این مساله است...


ali saneei, [20.03.15 11:34]

دکتر جان

تمامی کدهای حاج مهدی از بیانات آقا بود

اینکه میگید بیشتر بر میگرده به دوران غیبت هم به نظرم با نظر آقا مخالفه

حاج مهدی(آقا) هم نگفت امام را مردم تعیین می کنند بلکه گفت حاکم را مردم تعیین می کنند و اگر امام هم به زور بخواهد بر مردم حکومت کند(فرض محال)، حکومت باطل است


Hosein Soleymani, [20.03.15 11:36]

دکتر به نظرم مطالب رو نمیخونه😞


ali saneei, [20.03.15 11:38]

مشروعیت حاکم دو رکن دارد

1.دارا بودن شرایط تبیین شده از سوی خدا

2. رضایت دلی مردم


ali saneei, [20.03.15 11:38]

دکتر، متن هارو کامل و با دقت بخوانید خواهشا


S.A Ha.g, [20.03.15 11:40]

شما هم لطفا این متن رو که جان کلام حقیر در آن آمده ملاحظه بفرما....البته همه ملاحظه بفرمایند،...

" ک بُعد دیگر در قضیه و حدیث غدیر، همین مسأله‌ی ولایت است؛ یعنی تعبیر از حکومت به ولایت؛ «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه»(۱). آن وقتی که پیامبر(ص) در مقام تعیین حق حاکمیت برای یک شخص است، تعبیر مولا را برای او به‌کار می‌برد و ولایت او را به ولایت خود مقترن می‌کند. خود این مفهومی که در ولایت هست، بسیار حایز اهمیت است. یعنی اسلام، منهای همین مفهوم ولایت - که یک مفهوم مردمی و متوجه به جهت حقوق مردم و رعایت آنها و حفظ جانب انسانهاست - هیچ حاکمیتی را بر مردم نمی‌پذیرد و هیچ عنوان دیگری را در باب حکومت قایل نیست. 

آن کسی که ولیّ و حاکم مردم است، یک سلطان نیست؛ یعنی عنوان حکومت، از بُعد اقتدار و قدرت او بر تصرف ملاحظه نمی‌شود؛ از بُعد این‌که او هر کاری که می‌خواهد، می‌تواند بکند، مورد توجه و رعایت نیست؛ بلکه از باب ولایت و سرپرستی او، و این‌که ولیّ مؤمنین یا ولیّ امور مسلمین است، این حق یا این شغل یا این سمت مورد توجه قرار می‌گیرد. 《《قضیه‌ی حکومت در اسلام》》، از این جهت مورد توجه است."۱۳۷۰/۰۴/۱۰


S.A Ha.g, [20.03.15 11:44]

👈👈 یعنی اسلام، منهای همین مفهوم ولایت - که یک مفهوم مردمی و متوجه به جهت حقوق مردم و رعایت آنها و حفظ جانب انسانهاست - 《《هیچ حاکمیتی 》》را بر مردم نمی‌پذیرد و هیچ عنوان دیگری را در باب حکومت قایل نیست.👉👉


ali saneei, [20.03.15 11:44]

خوب، اینک با اون چیزی که حاج مهدی از بیانات آقا آورد تناقضی نداره


ali saneei, [20.03.15 11:46]

ولایت برای امام علی بود اما حاکمیت رو به زور نگرفت


S.A Ha.g, [20.03.15 11:46]

عرض کردم....مواردی حاح مهدی آورد بیشتر ناظر به حاکمیت مشروع در 《زمان غیبت》 است....نه نظام حکومت اسلام....


ali saneei, [20.03.15 11:46]

نه، برای زمان امام علی هم صدق می کنه


S.A Ha.g, [20.03.15 11:47]

پس شما هم متوجهی....مفهوم ولایت با حاکمیت متفاوت است....و از نظر اسلام اصل ولایت است...که باید در حاکم وجود داشته باشه،....


ali saneei, [20.03.15 11:47]

بله


S.A Ha.g, [20.03.15 11:47]

گفتم که....بیشتر ناظر به زمان غیبت است....


ali saneei, [20.03.15 11:48]

اینکه پایه و رکن اول است


ali saneei, [20.03.15 11:49]

دکتر، زمان ائمه هم این نگاه درسته


ali saneei, [20.03.15 11:49]

امام علی اگه به فرض منتی خواست به زور حاکم بشه، حکومتش مشروع نبود


S.A Ha.g, [20.03.15 11:49]

رکن اول و اصلی....در حاکمیت مورد نظر اسلام....


ali saneei, [20.03.15 11:49]

منتی= می


ali saneei, [20.03.15 11:49]

۲ شرط برای حاکم است که وجود هر دو ضروری است


ali saneei, [20.03.15 11:50]

دکتر سوال رو جواب ندادین


S.A Ha.g, [20.03.15 11:50]

در مورد حاکمیت بله....ولی ایشان حتی اگر حاکم نباشه....ولی خداست و اطاعت از او واجبه....نه اطاعت از حاکمیت غیر ایشون....


ali saneei, [20.03.15 11:51]

اگه امام علی که ولایت داشت، به زور می خواست حکومت رو بگیره، آیا مشروع بود؟


S.A Ha.g, [20.03.15 11:52]

اگر بزور میگرفت...حاکمیت نامشروع بود...، ولی اگر هم حاکم نشد کماکان ولایت دارد و برای شیعیانش واجب الاتباع....


S.A Ha.g, [20.03.15 11:53]

حاکمیت یک منصب اجتماعی است....ولی ولایت یک منصب الهی است...


S.A Ha.g, [20.03.15 11:53]

ما مسلمانان موظف به تبعیت از منصب الهی و فرمان خدا هستیم....این ملاک اصلی ما است....چه در حاکمیت باشد و چه نباشد....


S.A Ha.g, [20.03.15 11:55]

هر کجا حاکمیت و ولایت یکی شد، حکومت اسلامی تشکیل شده است....البته حاکمیت ناشی از اقبال مردم...، نه بزور....


S.A Ha.g, [20.03.15 11:58]

انسانهاو به تبع آن مردم اختیار دارند....خیر را انتخاب کنند یا شر....و این حقی است که خدا به آنان داده....ولی مبنای خیر و شر ملاک الهی دارد و نه انتخابی و مردمی....خدا خیر را در ولایت افراد منصوب خود می داند....و مردم هم اگر دنبال خیر باشند باید او را حاکم کنند....اگر نکردند شر را انتخاب کرده اند....و از ولایت خدا خارج شده اند....


S.A Ha.g, [20.03.15 11:59]

ولی کماکان ولی خدا، ولی خدا باقی می ماند....چه جامعه حاکمش بکند و چه نکند...


ali saneei, [20.03.15 12:00]

اینا هم تناقضی با پست های حاج مهدی نداشت دکتر جان


S.A Ha.g, [20.03.15 12:01]

در 95 درصد خیر...


ali saneei, [20.03.15 12:01]

ولی شرط و رکن اوله که توسط خدا شرایطش مشخص شده


ali saneei, [20.03.15 12:01]

اون 5 درصد رو می فرمایید


S.A Ha.g, [20.03.15 12:03]

ولی عرض کردم....پستهای ایشان بیشتر ناظر به دوران غیبت است....ضمن اینکه در آن همان مغالطه لفظی مفهوم مشروعیت نظام حکومت اسلامی وجود دارد....و اینکه از منظر اسلام ....بر طبق یکی دو پست آخری که از قول رهبری معظم نقل کردم....ولایت است که منصب الهی است....نه حاکمیت....


S.A Ha.g, [20.03.15 12:04]

اصل حکمت در اسلام ولایت است که منصب الهی است....نه حاکمیت...


S.A Ha.g, [20.03.15 12:04]

حکومت


S.A Ha.g, [20.03.15 12:05]

👈👈 یعنی اسلام، منهای همین مفهوم ولایت - که یک مفهوم مردمی و متوجه به جهت حقوق مردم و رعایت آنها و حفظ جانب انسانهاست - 《《هیچ حاکمیتی 》》را بر مردم نمی‌پذیرد و هیچ عنوان دیگری را در باب حکومت قایل نیست.👉👉


S.A Ha.g, [20.03.15 12:06]

《و هیج عنوان دیگری را در باب حکومت قایل نیست》


S.A Ha.g, [20.03.15 12:07]

ساسیترین مساله‌ى دین، مساله‌ى ولایت است؛ چون ولایت، نشانه و سایه‌ى توحید است.۱۳۷۰/۰۱/۲۶


عمار  منتظرالمهدی, [20.03.15 12:42]

دکتر سید جان

خشاب رو تو وبلاگ پر میکنی؟!


Mahdi Saeidi (aut), [20.03.15 13:21]

راستی داستان پادشاهی هم که الحمدلله کلا کله پا شد دیگه؟

😊😀😍☺😎😇


S.A Ha.g, [20.03.15 13:49]

دیشب در موردش توضیح دادم حاج مهدی...برو بخون!😃😃


S.A Ha.g, [20.03.15 13:58]

حاج علی خالقی....چشم ..ظرف روزهای آینده انجام خواهد شد....


عمار  منتظرالمهدی, [20.03.15 14:04]

دستت طلا

سرت بی بلا

الهی بری کربلا


ما این سید رو نداشتیم چکار باید میکردیم؟!


دکتر دوستت داریم

مچکریم😉


  • ۹۴/۰۱/۰۴
  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی

حاکمیت اسلامی

دمکراسی

مردمسالاری

نظام ولایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی