ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند ....

۱۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آقا فرمودن...

فردی که هیچ گاه نمیتواند به وقایع پیرامونش واکنش های سریع، عمیق و انقلابی نشان بدهد و همواره منتظر صدور حکم از جانب "بالا"ست و در زمان های اضطراری و حساس که همه چیز سریع در حال گذر است و عکس العمل ها به شدت اهمیت می یابد اگر از جانب "بالا" حکمی اخذ نگردد،منفعلانه ، قافله ای را معطل تردید و انفعالش خواهد کرد...


همان اندازه که خودش سطحی و ظاهری است، رهبری را نیز سطحی و ظاهری میبیند و میشناسد.


همه سوالات را به یک جواب از سر باز میکند و آن این است که : "آقا فرمودن..."

با هندسه ذهنی و نظام تحلیلی رهبری آشنا نیست ، فلذا آن جا که آقا به صراحت سخنی نگفته باشد، به جای آن که خودش به استفاده از مبانی و اصولی که میان او و امامش مشترک است تحلیلگری کند و نتیجه بگیرد متوسل به خطوط و واسطه های ارتباطی با رهبری میشود.


در سایه همین شیوه تربیتی است که برخی منتصبین رهبری گاهی هم عرض رهبری برای خود وجاهت قایل میشوند.

ناگهان به خود می آیی و متوجه میشوی که به تعدادِ منصوبینِ رهبری و به تعدادِ منصوبینِ منصوبینِ رهبری و به تعدادِ منصوبینِ منصوبینِ منصوبینِ رهبری در کشور ، آقا تولید شده است و در میان همه ی این "آقا" ها از همه غریب تر خود آقاست!

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

امام خمینی (ره) :

این کلمۀ «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» یک کلمۀ بزرگی است که اشتباهی می‌فهمند. آنها خیال می‌کنند که یعنی هر روز باید گریه کرد! لکن این محتوایش غیر از این است. کربلا چه کرد، ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد، همۀ زمینها باید آنطور باشند. نقش کربلا این بود که سیدالشهداء سلام‌اللّه‌ علیه با چند نفر جمعیت و عدد معدود، آمدند کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار ، در مقابل امپراتور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند ، لکن ظلم را قبول نکردند، و شکست دادند یزید را. 


همه جا باید اینطور باشد. همه روز هم باید اینطور باشد. همه

روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز عاشوراست و ما باید مقابل ظلم بایستیم؛ و همین جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده کنیم، انحصار به یک زمین نداشته؛ انحصار به یک افراد نداشته. قضیۀ کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و چند نفری و یک زمین کربلا نبوده. همۀ زمینها باید این نقشه را اجرا کنند، و همۀ روزها غفلت نکنند.

 تاریخ : ۴/۰۷/۱۳۵۸


  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

یادداشت حجه الاسلام آقایی

معاون گفتمان سازی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای:


بسم الله.


من ازتصویب برجام ناراحت نیستم!



برجام ،مثل میدان مین گذاری شده ای است که ازحالا تا پانزده سال ،جلوی ماقرارگرفته است.مذاکرات دوازده ساله ی ما،درموضوع هسته ای جنگی بودپرفراز ونشیب، دراین مرحله به یک میدان مین برخورده ایم که،حرکت درآن به همراه خنثی سازی مینهای فنی وحقوقی وسیاسی ونظامی وامنیتی،کاری سخت ونفس گیراست،این که سهم تقصیرتخریبچی ها ورزمندگان دیپلماسی ماچقدر بوده است،تاریخ دقیقترقضاوت خواهدکرد.این که نمایندگان مجلس ما ازسر دل نگرانی ازراءی آینده شان ،پانزده دقیقه.فقط.برای یک طرح سرنوشت ساز،وقت گذاشتند،یاازسر دغدغه ی گذرازبرجام وتوجه به خطرنفوذ !بماند!این راهم مردم درآینده می فهمند.

اینها برای من مهم است! اما مهمتر ازآن این است که ازالان باید فکر خنثی سازی این مینها باشیم،ماکه ازحرکت باز نمی ایستیم،ماکه می فهمیم چالشهای بیرون ازبرجام وپسا برجام،بسیار مهمتر وخطیرتراست،ما که می دانیم،خیلیها توی همین لایه های مدیریتی کشورمان ،درصدد الگوسازی ازبرجام وتعمیم آن ،به عرصه های دیگرهستند،

دوستان!درمیدان مین داد وفریاد نمی کنند،سروصدا نمی کنند!

بایدنقشه را یادبگیری ونقاط مین کاشته شده را بخوانی،بایدقیچی بصیرت وسیم چین فکربلند وبیان قوی وقلم نافذ را به دست بگیری!بایدچشمت به اشاره فرمانده میدان باشد،تا جهت حرکت ونقطه ی مقصد را فراموش نکنی!

بله!یک جاهایی به بن بست می خوری،فرصت کم می آوری،دشمن فشارمیرود،خطت لو می رود،بازهم باکی نیست،تازه اول عشق بازی است،حالا باید ،پیراهنت را دربیاوری،وداوطلب پریدن روی مینها بشوی!!می بینی که بن بست نداری،راه باز است...سخت است...وقت گیر است .... زمان بر است...حرکت را کند می کند...اما راه بازاست....

من ازتصویب برجام ناراحت نیستم! ازدورزدنها و نامرادیها وزیرقول زدنها ناراحت نیستم،چون برای خنثی سازی میادین مین،همراهان مومن،متدین،شجاع،دل کنده ازدنیا،وکاربلدمی خواهیم،حالا خیلی ها رابهترشناختیم ،برای آینده راهمان!ایندستاوردکمی است!

برجام با اصلاح یا بی اصلاح ،برلی دشمن عنود بدعهد فرقی نمی کرد . برای شیفتگان داخلی مان هم همینطور!اما آنجه مهم بود شناخت ما ازنقشه ی میدان مین بود! حالا گزارش برجام را داریم.آنچه مهم بود بدانیم جه کسانی تاکجا هم عهدند!حالا تاحدزیادی فهمیدیم!حتی نقاط ضعف خودمان را هم فهمیدیم!فهمیدیم که برای این مسیر باید سناریوهای متعددمواجهه داشته باشیم.قبول کنیم ،ما نداشتیم!فهم این نقطه ضعف هم دستاورد مهمی است.

من ازتصویب برجام ناراحت نیستم،چون توسط مجلس اصولگراها تصویب شد،وکسی نمی تواند بادوقطبی سازی های مصنوعی ،ازاین پس ،مشکلات پنهان بی تدبیریهای اقتصادی را گردن اصولگرایان ودلواپسان بیاندازد!!!

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

یک کارشناس روس در مقاله ای سناریوی جالبی را در ارتباط با همپیمانی روسیه با ایران، عراق و سوریه در جنگ با داعش ترسیم کرده است که پایان آن به تجزیه عربستان و نابودی قطر منتهی می شود.

ولادیمیر آلکسییف در این مقاله با برشمردن مزایای فراوان این همپیمانی برای مسکو تبیین کرده است که چگونه روسیه با حملات هوایی و ایران و عراق و روسیه با گسیل داشتن نیروهای زمینی می توانند داعش را به سمت عربستان سعودی روانه کرده و با استفاده از آن عربستان را به چهار یا پنج قسمت تبدیل کنند. 


این نویسنده روس معتقد است در صورت موفقیت این سناریو، قیمت نفت به 150 تا 200 دلار در هر بشکه می رسد و اتحادیه اروپا کاملا به نفت و گاز روسیه وابسته خواهد شد. در عین حال ایران و عراق نیز بزرگترین صادر کننده نفت جهان خواهند شد.


آنچه می خوانید ترجمه مقاله این نویسنده روس است:


 مسکو 25 سال بعد از عقب کشیدن ارتش خود از افغانستان دوباره نیروهای خود را به خارج از حدود شوروی سابق فرستاده و در سوریه علیه گروه های تروریستی و افراطی مخالف بشار اسد عملیات جنگی شروع کرده است. این اقدام در شرایط رویارویی شدید با غرب بر سر اوکراین و تحریم های مالی، اقتصادی، نظامی و سیاسی غرب علیه روسیه نه فقط خطرناک است بلکه به خودکشی شباهت دارد. گفتنی است که کشورهای اساسی عربی و اسلامی نظیر ترکیه، عربستان سعودی و کشور ثروتمند قطر رفتار مسکو را به باد انتقاد شدیدی گرفته اند. سازمان «اخوان المسلمین» مصر و سوریه علیه روسیه جهاد مقدس اعلام کرده اند. شیخ یوسف القرضاوی رهبر مجمع جهانی علما نیز همین مطلب را بیان کرد. البته ایران، عراق و مصر کنشگران مهم دیگر منطقه ای که با سوریه ارتباط دارند، از رفتار مسکو پشتیبانی کرده اند. الجزایر، تونس و کشورهایی که قربانی انقلاب های رنگین ساخت آمریکا شده یا می توانند به هدف بعدی آن تبدیل شوند، به این جریانات با چشم مثبت می نگرند ولو اینکه اظهار نظر نمی کنند. در حالی که جنگ افغانستان موجب فروپاشی اتحاد شوروی شده بود، ببینیم این حوادث برای فدراسیون روسیه چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

جناب آقای ظریف وزیر مقتدر تدبیر و امید ، سلام و درود بر شما.


حال که دلواپسان افراطی شما را بخاطر تدبیر صلح جویانه و قدم زدن با جان کری و دست احترام به آقای اوباما مورد انتقاد قرار می دهند، به این دلواپسی و افراط افسوس فراوان می خورم.


وقتی به شما و تدبیرتان فکر می کنم افسوس فراوان می خورم که چرا امت اسلام در طول تاریخ از وجود حکیم مدبری مثل شما بی بهره بوده است.


بی شک اگر امثال شما و تدبیر امیدتان در کنار پیامبر ص و علی ع و حسین ع بودند، امروز جامعه و امت اسلام وضعیتی دیگر داشت و تاریخ به شکل دیگری رقم می خورد. چرا که سیاست دلواپسان باعث شد پیامبر ص در طول فقط 23 سال قریب به 80 جنگ با دنیای اطراف خود داشته باشد و خونهای فراوانی ریخته شود و امت اسلام بارها در محاصره نظامی و اقتصادی قرار گیرد. در حالی که می شد با سیاست تدبیر و امید جلوی این فجایع را گرفت و تاریخ را به شکل دیگری رقم زد.


در عجبم که چرا سراسر قرآن کریم مملو از آیات دلواپسانه و افراطی است!!!؟؟؟


بله. اگر اقلیت دلواپسی مانند مالک اشتر و محمدبن ابی بکر و ... اطراف علی ع حلقه نمی زدند، امثال اشعث ها با تدبیر و امید تاریخ را به شکل دیگری رقم می زدند. در آنصورت دیگر علی ع تنها در طول چهار سال با سه جنگ عمده با قاسطین و مارقین و ناکثین مواجه نمی شد و همه مردم می توانستند در صلح و آرامش و رفاه و در فضائی عاری از سایه جنگ و تحریم زندگی کنند. 


حیف که دلواپسانی چون مالک نتوانستند قدر نعمت تدبیر و امید در جریان حکمیت را درک کنند ...

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

👈♦طرف اوایل سال 1357 با مدرک لیسانس رفته انگلیس ، به گفته خودش پاییز همان سال در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کرده اما چند ماه بعدش با پیروزی انقلاب برگشته ایران .

✔بعد بدون این که دکترا داشته باشه 4 دوره با عنوان دکتری جامعه شناسی حقوقی از دانشگاه لندن !   ( اونم اول انقلاب که دکتری رو میزاشتی رو سنگ ، سنگ آب میشده ! ) در انتخابات مجلس شرکت کرده و نماینده مجلس شده ، 

👈♦بعد که قضیه  ... شده ، رفته در یک دانشگاه تازه تاسیس غیرانتقاعی که سال تاسیسش به 1372 بر میگرده برای مدرک دکتری ثبت نام کرده و سال 1377 مدرک دکتری بهش اعطا شده . 

👈♦اول میگفته از دانشگاه گلاسکو ( که سطح بالاست مثلا فکر کنید در حد دانشگاه تهران ) مدرکم گرفتم ، 

👈♦بعد معلوم شده دانشگاه گلاسکو معروفه نبوده ، بلکه کالدونین گلاسکو بوده ( مثلا یه چیز تو مایه های پیام نور واحد تهران جنوب بوده !)  :)

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

مجری: از شما خواسته شده که در مورد اعدام یک کودک ۱۷ ساله سعودی دخالت کنید، آیا این کار را انجام داده اید؟ (جرمی کوربین در نامه‌ای به کامرون این درخواست را طرح کرده است. نوجوان مزبور برادرزاده آیت الله نمر النمر است)

دیوید کامرون: بله، وزیر امور خارجه و سفارت ما در سعودی طرح کرده اند. ما این را شفاف بین کردیم که با مجازات اعدام در همه جا و همه مکان مخالفیم.

مجری: اما این خیلی‌ عجیب است. اگر اینطور است، چطور ما از ریاست سعودی بر شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کردیم. دولت شما به ریاست عربستان رای مثبت داده است. به نظر شما چنین موقعیتی برای یکی‌ از بزرگترین ناقضان حقوق بشر عجیب نیست؟

دیوید کامرون: بالاخره سعودی عضو سازمان ملل است اما این را ما واضح گفتیم که با اعدام مخالفیم.

مجری: نشد! پس چرا رای دادید؟ 

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

آن جور که من شنیده ام، علامه امینى، ده شب آمده بودند به مشهد و در مدرسه نواب، منبر رفتند. 

آن جا نماز جماعت مغرب و عشاء را می خواندند و بعد صحبت می کردند، صحبت ها بسیار پرسوز و علاوه بر آن دقیق و مستند بود. 

جمع سوز و شور و عشق، با استناد و استدلال. 

یکى از بستگان ما که در جلسات حضور داشت، ضمناً هم پدرم و هم پدربزرگ من جزء برگزار کنندگان یا حاضران در آن جلسه بودند ،فکر می کنم سال سى و هشت بوده که من هفت هشت سال پیش نوارهاى آن جلسات را چندین بار گوش کردم.

نقل می کردند که علامه قبل از شروع جلسه یک سکوت طولانى کرد، سپس آه بلندى کشید و زد زیر گریه و هق هق جلوى همه گریه می کرد. 

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

      نام ما را ننویسید، بخوانید فقط    

      سر این سفره گدا را بنشانید فقط

       

      آمدم در بزنم، در نزنم می میرم

      من اگر در زدم این بار نرانید فقط

       

      میهمان منتظر دیدن صاحب خانه ست

      چند لحظه بغل سفره بمانید فقط

       

      کم کنید از سر من شرّ خودم را، یعنی

      فقط از دست گناهم برهانید... فقط

       

      حُرّم و چکمه سر شانه ام انداخته ام

      مادرم را به عزایم ننشانید فقط 

       

      صبح محشر به جهنم ببریدم اما

      پیش انظار گنهکار نخوانید فقط

       

      پیش زهرا نگذارید خجالت بکشیم

      گوشه ای دامن ما را بتکانید فقط

       

      حقمان است ولی جان اباعبدالله

      محضر فاطمه ما را نکشانید فقط

       

      سمت آتش ببری یا نبری خود دانی

      من دلم سوخته، گفتم که بدانید فقط

       

      گر بنا نیست ببخشید، نبخشید اما

      دست ما را به محرم برسانید فقط

      

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

امید، اینجا به غارتگاه حسرت رفته سامانش

به هر دستی که دیدم، پاره یی دارد ز دامانش


در این مرتَع، شکار مکرِ روباهان شد آن غافل

که آگاهی ندادند از کنام شیر یزدانش


کدامین شیر یزدان؟! مرتضی آن صفدر غالب

که می خوانند مردان حقیقت، شاه مردانش


شهنشاه یقین، تختِ جهان عزّت و قدرت

که اعجاز کلام اللّه دارد کوس برهانش


نگه، دریوزه کن تا بینی آن آیات قدرت را

به دلها گوش نِه، تا بشنوی آواز قرآنش


قضا، ترتیبی از خوان نوالش داشت در فطرت

دم صبح ازل جوشید از گرد نمکدانش


ز اِنعام «سَلُونی» بر خط امکان، صلا گستر

ز حکم «لو کشَف» بر عالم تحقیق، فرمانش


تأمُّل تا عیار دستگاه قدر او گیرد

دهد دوش نبی اللّه ، نشان از پایه شانش


بیاضِ حُسنِ «شقُّ الصّدر»، زیب مَطلَع صبحش

سواد مُلک «تَمَّ الفَقْر»، تزیین شبستانش


دو طاقِ منظر رحمت: خَم محراب ابرویش

دو مصراعِ درِ علمِ نبی: لبهای خندانش!


ترحُّمْ آفرین: ذاتش، شفاعت پرور: اخلاقش

کرم: تصویر الطافش، نجات: ایجاد احسانش


اگر عفوِ گرانْسَنگش، بیاراید ترازویی

جهان بر عرش یابد پلّه اقبال عصیانش!


زبانِ گبر اگر در دیر، نام شرم او گیرد

کند آتش عرَق چندان، که گرداند مسلمانش


لبِ بت، گر به تصدیق کمالش یا علی گوید

به نوری آشنا گردد که آرد کعبه، ایمانش


به کعبه پیش از آن کاین ذات اقدس در وجود آید

عقیقه جز ذبیحُ اللّه نپسندند، قربانش!


در این میخانه تا صبح قیامت کم نمی گردد

عرقْ پیمایی دریا، ز شرم جرعه نوشانش


مشیت، منحصر فهمید در ابداع امکانش

فروغ جوهر آل نبی بر مهر تابانش


چمنْ پیرای گلزار نبّوت، ریشه نخلش

گهرْ تعمیر انوار رسالت، جوش عمّانش


سیه روزی که از خاک درِ او دامن افشاند

لباس کعبه گر پوشد، نبیند غیر قطرانش


همه گر آفتاب از آستانش بگذرد غافل

سحر خندد بر اِدبارش، فلک گرید به حرمانش


به گاهِ حمله ی این شیر، اگر خواهد سپر داری

جگر در خاک جوید رستم از سام نریمانش


شُکوه رعد غیرت، صورْ خیز از نعره شیرش

جلال برقِ قهر حق، نگاه چشمِ غضبانش


به دریایی که آن دستِ حمایت، سایه اندازد

صدای کشتی نوح آید از هوی نهنگانش!


خمیر طینتش را چاشنی، از جوهر نوری

که می ریزند رنگ عالم ارواح، ز ابدانش


در آن حضرت اگر دریای امکان یک گهر بندد

نمی ارزد به تشویق نگاه باریابانش


بضاعت کو که باشد تحفه بزم قبول آنجا؟

جهان گر شرم دارد، زیره نفروشد به کرمانش


طریق عجز می پویم، نمی دانم چه می گویم؟!

به توصیف خداوندی که دانشهاست حیرانش


بیدل

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی