ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند ....

۲۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش که با حضور انبوهی از میهمانان زن و مرد داخلی و خارجی در سالن کنفرانس سران اسلامی برگزار شده بود، عنوان «بانوی انقلاب» را حق خانم خدیجه ثقفی دانست و با اشاره به روز زن، گفت: به حق بود که زنان را به عنوان نصف جمعیت جامعه به حقشان که هنوز مظلوم هستند، برسانیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تبریک تولد حضرت زهرا(ع) و تأکید بر سعادت همزمانی آن با تولد حضرت امام راحل، این شخصیت را سرمایه بی‌بدیل و بی‌نظیر تاریخ اسلام، مکتب تشیّع و ایران اسلامی دانست.

رییس مجمع تشخیص نظام با تشریح ویژگی‌های زمان تولد و رشد و بالندگی حضرت امام(ره) به شهادت پدرشان اشاره کرد و گفت: در جوانی شاهد اتفاقات مشروطه بود که رضاخان قزاق را برای خدمت به استکبار بر سر کار آورده بودند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توجه امام به انقلاب مشروطه را مهم دانست و گفت: اشکال آن انقلاب این بود که متکی به عامه مردم نبود. علما و سران عشایر و افراد خاص آمده بودند، اما عامه‌ی مردم نبودند و همین باعث شده بود که قاجار بر انقلابیون فشار آورد.


ایشان افزود: در شرایط فعلی نیز انقلابی که ریشه در توده مردم نداشته باشد، بی‌معناست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امنیت را بهانه‌ی رضاخان و استعمار انگلیس برای به شکست کشاندن مشروطه دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های که کرده بودند، مشروطه را تبدیل به دیکتاتوری بی‌سابقه در تاریخ ایران نموده‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  با یادآوری فریبکاری‌های رضاخان و ادعاهای دینداری و مذهبی بودن دربار پهلوی اول گفت: اگر چه اوایل به سر خود گل می‌مالید و با قد بلند در صف اول سینه‌زنی‌ها بود، ولی پس از آنکه قدرت گرفت، همه مظاهر دین و مذهب را کنار گذاشت. حسینیه‌ها، تکایا و روضه‌ خوانی‌ها را تعطیل کرد و برجسته‌ترین کارش خلع لباس روحانیون بود.

ایشان به همراهی یک عده متجددین با رضاخان برای تبلیغ علیه روحانیت اشاره کرد و گفت: به گونه‌ای القاء کرده بودند که بعضی‌ها قشر روحانی را نحس می‌دانستند و اگر در یک ماشین یک روحانی بود و آن ماشین خراب می‌شد، می‌گفتند به خاطر نحوست روحانیت است. حتی امام می‌گفتند چند بار مرا در بیابان از ماشین پیاده کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش، هوش امام(ره) را بالاتر از نبوغ دانست و گفت: مطالب را زود می‌فهمید و به عمق موضوعات می‌رسید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح زندگی خانوادگی همسر امام در سال‌های قبل از ازدواج با امام خمینی(ره)، گفت: پدر ایشان مسؤولیت بزرگی در حکومت قاجار داشت و تربیت خانم ثقفی به گونه‌ای بود که آن روزها وقتی خیلی از زنان بی‌سواد بودند، ایشان زبان فرانسه را تحصیل می‌کرد و آن‌قدر نازپرورده بود که با کالسکه رفت و آمد می‌کرد.

ایشان با یادآوری خاطراتی از چگونگی ازدواج خانم ثقفی با امام راحل گفت: چنین خانمی با یک طلبه جوان ازدواج کرد که می‌خواست در قم زندگی کند، شهری که در آن زمان مشکلات خاصی داشت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقل خاطره‌ای از خانم ثقفی از روز ازدواج خویش با امام پرداخت و گفت: نقل شده که موقع حرکت به سوی قم تا حسن‌آباد گریه می‌کرد، اما این راه را انتخاب کرده بود و با عشق ادامه داد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تحسین ویژگی‌های سرکار خانم خدیجه ثقفی گفت: در کنار امام کاملاً با نشاط و امید زندگی کردند و امام هم از ایشان نشاط می‌گرفتند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش به تاریخ ایران بعد از شهریور 1320 و رفتن رضاخان و آمدن پسر جوانش محمدرضا شاه اشاره کرد و گفت: فضا جامعه باز شده بود و حوزه قم که شدیداً سرکوب شده بود، دوباره رشد می‌کند. امام که از شاگردان ممتاز آیت‌الله مؤسس (حائری) بودند با دانش، هوش، عرفان، فلسفه و محبوبیت بالایی که داشتند، مورد توجه همه‌ی طلبه‌ها و مراجع بودند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که امام باعث وسعت و توسعه حوزه علمیه قم شدند، افزود: با نفوذ خود آیت‌الله بروجردی را به قم آوردند و سالها در کنار ایشان کار کردند و به خاطر صداقت رفتاری در جامعه نیز شناخته شدند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش با یادآوری مزاحمت‌هایی که در قم برای امام ایجاد شده بود، گفت: متأسفانه افرادی در اطراف آیت‌الله بروجردی بودند که افکار امام را نمی‌پسندیدند و ایجاد مزاحمت می‌کردند. همین باعث دلخوری امام می‌شد.

ایشان افزود: البته حرکت انسان به سوی خدا همیشه با رنج همراه است که در زندگی امام واضح بود، چون تشکیلاتی را که خودشان به وجود آوردند و همه مرهون ایشان بودند، کم کم امام را برنتابیدند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری خاطراتی از همراهی امام از منزل تا درس و سؤالاتی که درباره موضوعات متعدد مخصوصاً فلسفه از ایشان می‌پرسیدند، گفت: یک بار از کسی در یک موضوع فلسفی نقل قول کردم و امام گفت که اینها فلسفه را نفهمیدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از سطحی نگری بعضی‌ها و مخالفت آنان با روحیات علمی و درس‌های فلسفی امام، گفت: همین خشک مقدس‌ها بودند که امام بعدها گفتند: نمی‌دانید پدر پیر شما چه رنج‌های از خشکه مقدس‌ها کشیده است!؟

ایشان افزود: خیلی سخت است برای کسی که حوزه را ساخته، توسعه داده و این همه شاگردان اخلاقی تربیت کرده، ببیند فرزندش حاج آقا مصطفی در لیوانی آب می‌خورد و کسانی با بهانه‌ی تحصیل فلسفه آن لیوان را می‌شویند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که حتی در درس‌های امام نیز کسانی پیدا می‌شدند که به فلسفه می‌تاختند، به عبارت «ما ادراک ملاصدرا» از امام اشاره کرد و گفت: امام ناراحت بود که عده‌ای در مرکزیت حوزه به بهانه بیت آیت‌الله بروجردی درس‌ها را به انحراف می‌بردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ترسیم فضای کلاس‌های درس در آن روزها گفت: حتی آیت‌الله بروجردی می‌گفتند با چه آرزوهای از بروجرد آمدم و الان فقط پول جمع و پخش می‌کنم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به روحیه استبدادستیزی و استعمارگریزی امام (ره) و با تأکید بر این نکته که تعبیر دو لبه قیچی را از امام شنیدم، گفت: استبداد نمی‌گذارد استعدادهای ملت‌ها رشد کند و استعمار چون جایگاهی بین ملت‌‌ها ندارد، استبداد را مهره خود می‌داند و این دو حیات و منافع مردم را از بین می‌برند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امام ترس و تملق را دو عامل مهم بدبختی جامعه می‌دانست چرا که ملتی که بخواهد با ترس و یا تملق پله‌ها را بالا برود، از درون تنزل می‌کند.

ایشان با یادآوری ترس و اضطرابی که در جامعه به خاطر خفقان شاهنشاهی حاکم بود، به نقل قولی از حجت‌الاسلام فلسفی اشاره کرد و گفت: دیگر نمی‌توانیم از روغن شاه‌پسند و شاهراه انتقاد کنیم، چون نام شاه روی آن است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح و توضیح شعارها و اقدامات فدائیان اسلام، گفت: اگر چه یک شجاعت اجتماعی بود، اما وسعت نداشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش امام را تنها مرجع تقلید شیعه در تاریخ معاصر ایران خواند که علیه شخص شاه ایستاد و با یادآوری اوضاع کشور پس از موضوعات انجمن‌های ایالتی و ولایتی و همچنین انقلاب سفید، گفت: پس از اینکه شاه در قم به روحانیت توهین کرد، امام پاسخ ایشان را دادند و این آغاز یک مبارزه علنی علیه یک رژیم کاملاً استبدادی بود.

ایشان با بیان نکاتی از کتاب کشف الاسرار امام، گفت: امام این کتاب را در زمان رضاخان نوشته که برخاسته از روحیه استبدادستیزی ایشان بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش با بیان سیر تدریجی تاریخ آن روزها گفت: پس از شروع مبارزه خیلی زود از دولت عبور کردیم و به شاه رسیدیم که سخنرانی شاه‌پرستی امام معروف است که خطاب به شاه گفته بود کاری نکن که تو را از مملکت بیرون کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش درباره افکار و اندیشه‌های امام گفت: امام راحل راه را درست پیدا کرده بود و سراغ فروع دست چندم نمی‌رفت و برایش اصول مهم بود.

ایشان در این بخش از سخنان خویش به قیام امام حسین(ع) و مهاجرت ایشان از مکه به سوی کوفه اشاره کرد و گفت: وقتی در مسیر کسانی به امام می‌گفتند که چرا به یمن نمی‌روید تا در کوه‌ها زندگی آرامی داشته باشید؟ امام می‌فرمود نمی‌بینید کار به دست یزید افتاد و دارد به اسلام ضربه می‌زند.

ایشان امر به معروف و نهی از منکر را اساس برنامه امام حسین(ع) در سفر خونین به کربلا دانست و گفت: با اهل بیت خود، با زینب خود، با جوانان خود و با خون خود پایه‌های حکومتی یزید را شکست و اگرچه در آن برهه از زمان یزید به ظاهر پیروز بود اما پیروز واقعی در تاریخ امام حسین(ع) است که جامعه استبدادزده زمان معاویه و یزید را آگاه کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشبیه نهضت امام راحل به قیام امام حسین(ع) و مشکلاتی که برای ایشان در طول 15 سال مبارزه ایجاد شده بود، اشاره کرد و گفت: امام به دنبال هدف والای جلوگیری از انحراف در جامعه اسلامی بود که از طریق مردم علیه استبداد و استعمار ایستاد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تربیت شاگردان به عنوان زبرالحدید را مقدمه کار امام خواند و گفت: به خاطر این دوراندیشی امام بود که در زمان تبعید همه‌ی کارها برای افزایش آگاهی مردم آماده بود.

ایشان افزود: کار ریشه‌ای امام این بود که مردم را با دانش، ایمان و آگاهی وارد مبارزه کردند که پس از اوج‌گیری نهضت با اجتماعات پرشور در سراسر کشور، رژیم را شکستند، آمریکا را بیرون کردند و ما را از زندان بیرون آوردند تا به کارها سروسامان بدهیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که تمام اقدامات امام اسناد فراوانی در مجموعه‌های تاریخی دارد، گفت: اسلام را از خطر استبداد و استعمار نجات داد، حضور مردم را تضمین کرد، چون می‌دانست تا زمانی که مردم در صحنه باشند، انقلاب و اهداف امام در جامعه می‌ماند و رشد می‌کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقبیح گفتار و کردار انسان‌های سطحی نگر که به مسائل مهم و اصولی جامعه اسلامی توجه نمی‌کنند، گفت: همین گروه به وجود چند زن بی‌حجاب در خیابان می‌پردازند، اما نمی‌گویند ظلم‌ها چه می‌شود؟! زندان‌ها چه می‌شود؟! سرکوب‌ها چه می‌شود؟! و حق مردم خوردن‌ها چه می‌شود؟!

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که زنان باید حجاب اسلامی را در خیابان‌ها رعایت کنند، افزود: اینها فرعیاتی است که توجه به آنان در کنار توجه به اصول اسلامی قابل قبول است.

ایشان یا یادآوری مثل معروف «خانه از پای بست ویران است، خواجه، در بند نقش ایوان است»، گفت: درست است که باید به فروع پایبند باشیم چون اگر نباشند اصول هم از بین می‌رود اما نباید توجه به فروع ما را از اصول غافل کند.

ایشان با اشاره به صراحت مقام معظم رهبری در حق‌الناس خواندن رأی مردم و اهمیت حق‌الناس در تعالیم اسلام گفت: این حرف رهبری سیاسی نیست، اجتهادی است و با نظر فقهی گفتند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چطور آن که را مردم می‌خواهند نمی‌گذاریم بیاید و آن را که مردم نمی‌خواهند به زور بر جامعه مسلط می‌کنیم؟!

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حق الناس را بزرگترین ظلم و منکر در هر جامعه‌ای خواند و گفت: مردم در جان و مال و آزادی حقوقی دارند که خوشبختانه در قانون اساسی آمده، قانونی که با نظارت امام در شورای انقلاب تدوین شد و مردم نیز به آن رأی دادند که در واقع حقوق فعلی مندرج در قانون اساسی کافی است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش به پیروزی انقلاب و فرصت ده ساله الهی به امام امت برای آبیاری انقلاب اشاره کرد و گفت: در این فرصت ده ساله کارهایی کردند که بیشتر برای بعد از خودشان است و شیوه آینده انقلاب را تنظیم کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را یکی از آینده‌نگری‌های فقهی و سیاسی امام برای بن‌بست شکنی در اختلافات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان دانست و پایان دادن به جنگ را نمونه‌ی دیگر از آینده‌نگری امام برای جامعه‌ی پس از خودشان توصیف کرد و گفت: اگر چه با تعبیر جام زهر جنگ را با آن همه سوابق و شعارها تمام کردند، اما واقعاً اگر ایشان نبود چه کسی می‌توانست به آن جنگ خاتمه دهد!؟

ایشان افزود: البته چند ماه بعد از قبول قطعنامه امام به خود من گفتند جام زهر امروز برای من شیرین است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به مجموعه خانواده امام اشاره و بر حق آنان بر گردن اسلام، ایران و انقلاب تأکید کرد و با برجسته‌کردن نقش همسر امام در شادابی روحیه امام گفت: همسر امام مصداق آن حدیث معروف است که صورت مؤمن همیشه بشاش و دلش محزون است.

ایشان با تأکید بر دلبستگی همسر امام به انقلاب و دل نگرانی‌های ایشان برای تداوم راه امام، گفت: شب ارتحال امام با احتمال سوءاستفاده دشمنان قرار گذاشته بودیم خبر رحلت را اعلام نکنیم و می‌ترسیدیم مردم جماران از گریه خانواده امام بفهمند و خبر پخش شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: وقتی صدای ناله از بیت امام بلند شد دوستان به من گفتند تو با این خانواده آشنایی و برو با آنها صحبت کن و من هم موضوع را به همسر امام گفتم و با علامت ایشان بیت امام نیز ساکت شدند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فردا که در جلسه خبرگان رهبری برای تعیین رهبر بودیم، دکتر روحانی که معاونم در دفاع مقدس بود به من گفت که ارتش عراق آماده شد تا از چند نقطه وارد شود که من به خبرگان گفتم و الحمدلله کار خبرگان آن روز خیلی خوب انجام شد.

ایشان اتفاقات سال 84 و انتخابات ریاست جمهوری را یکی دیگر از مصادیق آینده‌نگری همسر امام خواند و با اشاره به ملاقات خویش با ایشان گفت: واقعاً یک موی بدنم راضی نبود که وارد انتخابات شوم و همه می‌دانستند نمی‌آیم. یکبار همسر امام مرا خواستند و گفتند که امام این انقلاب را به دست شما داد و شما می‌خواهید به دست چه کسانی بدهید و اصلاً می‌دانید اینها کی هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با این جمله که پس از اظهارات همسر امام تکان خوردم و قبول کردم، گفت: پس از آن بود که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش و در بیان ویژگی‌های فردی همسر امام گفت: اهل تملق و چاپلوسی و تظاهر به زهد نبود .

ایشان افزود: بعضی از انسان‌های خوش باور از همسر امام می‌پرسیدند آیا درست است که امام عزیز، امام زمان (عج) را می‌بیند و همسر امام بی‌توجه به این حرف‌ها می‌گفت: این حرفها چیست؟!

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خانم خدیجه ثقفی را زنی پارسا، صبور، عالم، تحصیل کرده و آشنا به مسائل توصیف کرد و گفت: به خاطر روحیات این زن بود که تقریباً همه‌ی خانواده امام انسان‌های فرهیخته‌ای هستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که در همه خانواده‌ها حتی در خانه ائمه نیز استثنائاتی وجود دارد، گفت: تقریباً همه‌ی خانواده‌ی امام به انقلاب خدمت کردند و امروز هم امید مردم ایران به این خانواده است.

ایشان تربیت فرزندانی چون حاج آقا مصطفی خمینی و حاج احمدآقا را از دیگر ویژگی‌های همسر امام دانست و با یادآوری خدمات حاج آقا مصطفی در زمان زندانی شدن امام گفت: بیت امام را در آن شرایط سخت و بحرانی بسیار خوب اداره کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حاج احمدآقا خمینی را دیگر فرزند برجسته امام دانست و گفت: پس از تبعید امام به نجف و مسافرت حاج آقا مصطفی به عراق هم بیت را اداره، هم انقلابیون را هدایت و هم اسرار مبارزه را حفظ می‌کردند و البته اوج خدمات ایشان اداره بیت امام پس از پیروزی انقلاب و تأسیس تشکیلاتی برای ثبت و ضبط آثار امام بود.

ایشان با تأکید بر اهمیت حفاظت فیزیکی و حفظ محتوای بیت امام و خدمات حاج احمدآقا خمینی گفت: نگذاشت خطری متوجه امام شود و همچنین انسان‌های ناباب در بیت ایشان نفوذ کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراهی حاج احمد آقا با انقلاب در سال‌های پس از رحلت امام اشاره کرد و گفت: با نجابت شرایط را تحمل می‌کرد و پایه‌گذاری ثبت آثار امام اقدامی مهم بود که امروزه تمام زوایای زندگی امام ثبت و ضبط شده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دختران امام را فرزندان نیکو سرکار خانم خدیجه ثقفی دانست و گفت: خدا را شکر دختران راه پدرشان را فراموش نکردند و الان کانون خوبی در کشور هستند که مردم آنها را می‌شناسند و به آنها علاقه دارند.

ایشان با تعبیر «علامه حجت‌الاسلام والمسلمین» حاج سید حسن آقا را یک روحانی نمونه و بسیار بسیار باهوش و باسواد خواند و گفت: درس خارج ایشان در قم با همه گرفتاری‌ها خیلی خوب برگزار می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام حفظ آثار امام و همچنین مسئولیت اداره حرم امام را دو کار مهم حجج‌الاسلام والمسلمین حاج حسن آقا، حاج یاسر و حاج علی آقا دانست و گفت: من تفاوتی بین سه برادر نمی‌بینم و با دوستی در اختیار نظام هستند.

ایشان افزود: اگر می‌بینید گاهی خشک مقدس‌ها و دلواپس‌ها اذیت می‌کنند اینان همان کسانی هستند که امام را هم اذیت می‌کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خانواده امام را کانون مناسبی برای جامعه‌ی اسلامی و انقلابی ایران خواند و گفت: مردم این خانواده را می‌شناسند، قبول دارند و علاقه‌مندند و باید نگذاریم آدم‌های حسود و نادان بتوانند نظرات امام را تضعیف کنند.

ایشان با تأکید بر این نکته که انقلاب به راه امام نیاز دارد، نسبت به تحریف تاریخ هشدار داد و افزود: البته مردم هوشیارند و رشد اطلاع‌رسانی به گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند واقعیت‌ها را بپوشاند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به جایگاه زنان در انقلاب اسلامی و پیشرفت آنان در مسایل تحصیلی گفت: کی می‌توانستیم این همه زن باسواد داشته باشیم که الان در کنکور از مردها سبقت می‌گیرند و قانون‌گذاران مجبورند سهمیه بگذارند.

ایشان زنان پزشک، مدیر، هنرمند، نویسنده، معلم و دیگر عناوین مهم برای زنان را دستاورد انقلاب دانست و گفت: زن ایرانی با عفت و پاکدامنی در جامعه حضور دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به گلایه بعضی از خانم‌ها که چرا در مسؤولیت‌های مهم نیستند، گفت: بارها در جمع گروه‌های زنان گفتم که خودشان باید به عنوان نصف جمعیت به زنان رأی بدهند.

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

بازبارانى شدم انگارمى آیدکسى/

این توواین نبض من بشمار،انگارمى آید کسى/

ذهن ابادى هنوزازقصه و رویاپراست/

بازهم دست به دعابردارمى آیدکسى/

گرچه این دلواپسى هاساده وتکرارى اند/

شک ندارم بعدازاین تکرارمى آید کسى/

اى نگاهت سبز،نامت سبز،خسته نیستى؟!

دست هایت رابه من بسپارمى آید کسى/

یک نفرازپشت درآهسته پچ پچ کردوگفت:

بازبارانى شدم،انگارمى آید کسى...


🌿💐🌿💐 اللهم عجل لولیک الفرج(صلوات)

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم


آموخت تا که عطر زشیشه فرار را

آموختم فرار ز یاران به یار را

 دل می کشید ناز من و درد و بار را

کاموختم کشیدن ناز نگار را

پس می کشم به وزن و قوافی خمار را

***

 گیرم که کرد خواب رفیقان مرا کسل

گیرم که گشت باده ازین خستگی  خجل

گیرم که رفت پای طرب تا کمر به گل

ناخن به زلف یار رسانم به فتح دل

مطرب اگر کلافه نوازد سه تار را

  ***

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

 خاطرات سال 1370 اقای هاشمی تحت عنوان سازندگی و شکوفایی را چند روزی است خوانده ام. در خاطرات این سال به روشنی سیر تبدیل اقازاده ها به شاهزاده ها مشخص است. سفرهای خارجی، فرستادن والاحضرت ها به عنوان نماینده ویژه به سایر کشورها. شروع این روند تقریبا دوسال پس از عروج امام و پایان جنگ شروع شده است. وای به حال سالهای بعد برسد. در اینجا فقط گوشه ای از این قدرت نمایی والاحضرت ها وعلیاحضرت ها، شاهپورها و شاهدختها را بخوانید:


 8فروردین: محسن و مهدی به همراه تیم وزارت نفت، برای بررسی وضعیت صنعت نفت و چاه های نفت کویت که در حال سوختن بود و فرایند کمک رسانی و بازسازی و همچنین نحوه خاموش کردن چاه ها، به کویت رفته اند.


15فروردین: یاسر از مدینه تلفن کرد. از سفر عمره اظهار رضایت کرد.

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

این زندگی بی عاشقی معنا ندارد


ای وای بر آنکه دل شیدا ندارد


هرکس که اینجا شهرتش عاشق نباشد


روز قیامت نامه اش امضا ندارد


آن که عبادت کرده اما بی محبت


جایی میان عالم بالا ندارد


آن قدر دین آمد که گوید ایها الناس


بیچاره آن که حضرت زهرا ندارد

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

شاه شــطرنج منی با رخ مـاهت چکنم؟

با سپید دل وچشمان سیاهت چـــکنم؟

تا ابد در دلــی و گاه به گاهی دیـــده

با دل و دیده و این گاه به گاهت چکـنم؟

پادشاهی به جمال و رخ و اوصــاف کمال 

من و یک عالمه اوصاف سپاهت چـــکنم؟

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

آمدی تا که نگین دل خاتم باشی


کوثر و خیر کثیر همه عالم باشی


 


آمدی فاطمه! صبح ازلی روشن شد


آمدی فاطمه! چشمان علی روشن شد


 


چشم مولا که شد از نور تو روشن ای ماه


گفت لا حول و لا قوة ألّا بالله


 

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

یا علی....

ﻣﻦ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻡ، ﻋﯿﺴﯽ ﺍﮔﺮ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﺪ

ﻣﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ

**

ﯾﺎ ﮐﻠﯿﻤﯽ ﻣﯿﺸﻮﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﺍﮔﺮ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﺪ

ﺍﮊﺩﻫﺎ ﮐﺮﺩﻩ ﻋﺼﺎ ﺭﺍ ﺍﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ

**

ﻣﻦ ﻏﻼﻡ ﯾﻮﺳﻒ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﺼﺮﻡ ﮔﺮ ﺑﺪﺍﻧﻢ

ﮐﺮﺩﻩ ﺑﯿﭽﺎﺭﻩ ﺯﻟﯿﺨﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ

**

ﭘﯿﺮﻭ ﺩﯾﻦ ﺧﻠﯿﻠﻢ ﮔﺮ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻣﺪﻋﯽ

ﺟﺎﻥ ﻣﺮﻏﺎﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺣﯿﺎ ﺍﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ

**

ﭼﻮﻥ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺣﻀﺮﺕ ﯾﻮﻧﺲ ﻣﺮﯾﺪﺵ ﻣﯿﺸﻮﻡ

ﺯﻧﺪﻩ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻗﻌﺮ ﺩﺭﯾﺎ ﺍﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ

**

ﻣﺴﻠﮏ ﻧﻮﺡ ﻧﺒﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺸﻪ ﻣﯿﺴﺎﺯﻡ ﺑﺪﺍﻧﻢ

ﮔﺸﺘﻪ ﻓﺎﺭﻍ ﺍﺯ ﺑﻼﯾﺎ ﺍﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ

**

ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺳﻨﯽ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﯿﺸﻮﻡ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮﻡ ﮔﻮﯾﺪ ﺍﮔﺮ

ﮐﺮﺩﻩ ﺩﯾﻨﺶ ﺭﺍ ﻣﺤﯿﺎ ﺍﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ


 السلام علیک یا شاه نجف امیرالمومنین

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

مقام معظم رهبری :


در اواخر جنگ به ما اطلاع قطعی دادند که ناوگان دریایی آمریکا در حال حرکت به سمت خلیج فارس است. این خبر خیلی مهمی بود، من هم به آقای هاشمی و به چند نفر دیگر گفتم ، به این نتیجه رسیدیم که باید برویم به امام اطلاع بدهیم.

 به احمد آقا تلفن کردیم و 5-6 نفری رفتیم خدمت امام. در آن جلسه آقای هاشمی، آقای موسوی اردبیلی، من و چند نفر از فرماندهان نظامی حاضر بودیم.

  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی
  • ۰
  • ۰

یک صوفی مسافر, در راه به خانقاهی رسید و شب آنجا ماند. خرش را آب و علف داد و در طویله بست. و به جمع صوفیان رفت. صوفیان فقیر و گرسنه بودند. آه از فقر که کفر و بی‌ایمان به دنبال دارد. صوفیان, پنهانی خر مسافر را فروختند و غذا و خوردنی خریدند و آن شب جشن مفّصلی بر پا کردند. مسافر خسته را احترام بسیار کردند و از آن خوردنی‌ها خوردند. و صاحب خر را گرامی داشتند. او نیز بسیار لذّت می‌برد. پس از غذا, رقص و سماع آغاز کردند. صوفیان همه اهل حقیقت نیستند.

از هزاران تن یکی تن صوفی‌اند باقیان در دولت او می‌زیند

رقص آغاز شد. مُطرب آهنگِ سنگینی آغاز کرد. و می‌خواند: « خر برفت و خر برفت و خر برفت».


خر برفت و خر برفت و خر برفت.....


  • سیدعلیرضا هاشمی گلپایگانی